برای تماشا طبیعت بهاری در اطراف تهران کجا برویم؟

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، بهار به علت شکوفا شدن گل ها و سبزه ها و بعلاوه آب و هوای مطلوب آن، شاهد افزایش سفرهای تفریحی و گردشگری در کشور هستیم. خیلی از افراد ترجیح می دهند به شهرهای مختلف سفر کنند و در کنار کسب تجربه های نو، از مکان های دیدنی آن ها بازدید کنند. با این حال، افرادی نیز هستند که در شهر تهران زندگی می کنند و به دلایل مختلف این فرصت را ندارند تا به سفرهای چند روزه بروند و علاقه دارند تا طبیعت بهاری اطراف تهران را تجربه کنند و دوباره به خانه های خود بازگردند.

برای تماشا طبیعت بهاری در اطراف تهران کجا برویم؟

برترین منطقه ها برای تجربه طبیعت بهاری در اطراف تهران کدام منطقه ها هستند؟

در واقع شاید بسیاری از ما تهران را با هوای آلوده و جمعیت شلوغ آن بشناسیم و از طبیعت بهاری اطراف تهران که می تواند بسیار خیره کننده و شگفت انگیز باشد، اطلاعی نداشته باشیم. شهر تهران با وجود همه شلوغی ها و آلودگی هایش، دارای منطقه های بکر و زیبا است که فضایی پر از پوشش گیاهی تماشای و لذت بخش را فراهم آورده است. در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی برترین منطقه ها و طبیعت بهاری اطراف تهران بپردازیم تا علاقه مندانی که ساکن تهران هستند نیز بتوانند از طبیعت بهاری لذت ببرند.

  • برغان

بسیاری از اهالی تهران در مواقعی که قصد سفر و استراحت در طبیعت را دارند، برغان را در فهرست خود قرار می دهند. برغان یکی از منطقه ها تماشای و خوش آب و هوای تهران است که در محدوده استان البرز قرار گرفته. روستای برغان را می توان یکی از مهم ترین منطقه ها تماشای و گردشگری در مرکز به حساب آورد. برای تجربه طبیعت بهاری اطراف تهران و بازدید از روستای برغان می توانید به کیلومتر 20 بزرگراه کرج ـ قزوین بروید و پس از آن وارد خروجی کردان شوید.

خوب است بدانید که روستای برغان بخشی از شهرستان ساوجبلاغ است و در آن باغ های میوه وسیع و ویلاهایی بسیار لوکس و بزرگ وجود دارند. آدرس دقیق این روستای خوش آب و هوا عبارت است از: 13 کیلومتری شمال غربی شهر کرج، شهرستان ساوجبلاغ، بخش چندار. بعلاوه عبور دو رودخانه شاهرود و سنج از میان برغان جلوه و زیبایی خاصی به آن هدیه نموده اند.

علاوه بر طبیعت زیبا، برغان از تماشای های بسیاری نیز برخوردار است و اماکن مذهبی و سنتی مانند مسجد و حسینیه تاریخی، درخت چنار با قدمت بیش از هزار سال، تپه باستانی کش کلاً، پل تاریخی با قدمت صفوی و حمام قدیمی در آن به چشم می خورد. از طرفی بازار برغان را می توان یکی از قدیمی ترین بازارهای موجود در تهران و بعلاوه استان البرز شناخت که در قدیم به عنوان مرکز تجارت محصولات کشاورزی در بین بومیان شناخته می شده است.

  • دریاچه شورمست

طبیعت بهاری اطراف تهران را در کنار دریاچه شورمست تجربه کنید و از لحظات خود لذت ببرید. طبیعت و فضایی که این دریاچه در اختیار بازدید کنندگان قرار می دهد، بسیار بکر و تماشایی است. اگر چه دریاچه شورمست داخل استان مازندران واقع شده است؛ اما با این حال، می توانید در کمتر از 2 ساعت خودتان را از تهران به این دریاچه برسانید و اوقاتی خوش را در کنار آن سپری کنید. شورمست در فاصله 6 کیلومتری از پل سفید واقع شده است.

آدرس دقیق دریاچه شورمست عبارت است از جنوب غربی شهرستان سوادکوه، 6 کیلومتری غرب شهر پل سفید. شورمست به عنوان یک دریاچه طبیعی و تماشایی شناخته می گردد که در میان درختان سرسبز و بلند قامت توسکا جای گرفته است. محل قرارگیری این دریاچه در فضایی با آب و هوای دلپذیر و فرح بخش، گردشگران و مسافران بسیاری را در فصل بهار به خود جذب می نماید. شورمست بین پنج تا 15 متر وسعت دارد و یک سوم آن کم عمق، پوشیده از خزه و جلبک است.

از جمله فعالیت های هیجان انگیزی که می توانید در این دریاچه انجام دهید، ماهی گیری، قایق سواری و اسکی روی آب، تاب بازی، اسب سواری و دوچرخه سواری می باشد. بعلاوه گفتنی است که شنا کردن در دریاچه شورمست به علت داشتن خطرات جانی ممنوع است.

  • افجه

روستای افجه که به طور دقیق در پنج کیلومتری شمال شرق شهر لواسان قرار گرفته است، یکی از برترین مقاصد برای تجربه طبیعت بهاری اطراف تهران و روستاگردی و طبیعت گردی به یاد ماندنی و تکرار نشدنی در فصل بهار به شمار می رود. روستای افجه به عنوان یکی از تماشای های اطراف تهران و تنها روستای هدف گردشگری شمیران محسوب می گردد که جاذبه های طبیعی و تاریخی متعددی دارد.

اگر قصد بازدید از روستای افجه را دارید، خوب است بدانید که یکی از معروف ترین جاذبه های این روستا، دشت زیبا و تماشایی هویج است. از طرفی قله های چون آتشکده، ساکا، یخچال و مهرچال در اطراف افجه موجب شده است این روستا یکی از برترین مقاصد برای کوهنوردان و علاقه مندان به کوهنوردی باشد. دشت ها و آبشارهای خروشان و زیبا، باغ های گیلاس انبوه، حمام تاریخی، کوچه پس کوچه ها و خانه های قدیمی، سقاخانه، درخت چنار 400 ساله و قلعه ساکا از جمله تماشای های افجه هستند.

  • دشت لار

دشـت لار یکی از منطقه ها طبیعی اطراف شهر تهران به شمار می آید و در واقع می توان گفت که در نزدیکی استان مازندران، شهرستان آمل، بخش لاریجان قرار گرفته است. دشت لار، یکی از منطقه ها طبیعی شهر تهران است که منظره بی نظیری از طبیعت بهاری اطراف تهران را به نمایش می گذارد. این دشت از مقاصد تماشایی برای طبیعت گردان و گردشگران به شمار می آید و در دامنه قله دماوند واقع شده است. دشت لار به عنوان پارک ملی نیز شناخته می گردد و منطقه ای حفاظت شده و شکار ممنوع می باشد که به علت رویش شقایق های زیبا در اواخر فصل بهار، به طبیعت بکر بهاری اطراف تهران و دشت شقایق های وحشی نیز معروف است.

  • آبشار دارنو و دریاچه فراخین

از دیگر منطقه های که می توانید طبیعت بهاری اطراف تهران را در آن تماشا کنید و لذت ببرید، یک پدیده فوق العاده در نزدیکی شهر نوشهر و استان مازندران است. مجموعه آبشار دارنو و دریاچه زیبای فراخین یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین مراکز تماشای نوشهر به شمار می آید که هم بازدید کنندگان خارجی و هم گردشگران داخلی را همه ساله به خود جذب می نماید. آبشار دارنو و دریاچه فراخین در اطراف تهران و در فاصله 200 کیلومتری شهر تهران قرار گرفته است. فراخین در واقع نام مردابی است که در داخل انبوهی از پوشش گیاهی و طبیعت قرار گرفته است.

آبشار دارنو و دریاچه فراخین در طبیعتی بکر جای گرفته اند و با بازدید از آن می توانید سکوت و آرامش را به حد زیادی تجربه نمایید و لذت بسیاری را از سفر خود به طبیعت بهاری اطراف تهران ببرید. با این که در این منطقه آفتاب در بعضی روزها سوزان است، اما درختان به طوری در آن قرار گرفته اند که اجازه ندهند تا آفتاب سوزان پوست شما را بسوزاند و سایه ای دل انگیز بر روی زمین انداخته اند. به همین دلیل، آب دریاچه به رنگ سبز درختان در آمده است.

  • سد لتیان

یکی دیگر از منطقه ها طبیعی که بازدید از آن خالی از لطف نیست و همه ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می نماید، سد لتیان است. سد لتیان در پنج کیلومتری شمال منطقه جاجرود و جنوب شهر لواسان قرار گرفته است و از تماشای های حومه تهران و بعلاوه از مراکز تفریحی و استراحتی اطراف مرکز به شمار می آید. از آنجا که سد لتیان به شهر تهران نزدیک است، برای یک گردش چند ساعته و سریع، مقصدی بسیار مناسب به شمار میرود. سد لتیان در سال 1346 به منظور تأمین آب شیرین مرکز به بهره برداری رسید و خوب است بدانید که پیش از انقلاب اسلامی سد فرحناز نام داشت.

از جمله فعالیت های تفریحی و تفریح که می توانید در کنار سد لتیان انجام دهید، پیک نیک، ماهیگیری، قایق سواری و اسکی روی آب می باشد. بعلاوه علاوه بر طبیعت گردی و استراحت در کنار این سد، این فرصت را دارید تا از تماشای های اطراف آن بازدید کنید و بعلاوه از جنگل نوردی در جنگل های لتیان و تلو لذت ببرید.

  • آبشار ترز

برای کسب یک تجربه کامل از طبیعت بهاری اطراف تهران پیشنهاد می کنیم نگاهی به آبشار ترز، یکی از تماشای ترین منطقه ها اطراف تهران در تابستان، بیندازید و منظره های رویایی را در انبوهی از گیاهان سبز و زیبا تجربه نمایید. می توان گفت که آبشار ترز جزو آبشارهای کمتر شناخته شده است. اما با این حال خبر خوب این است که بخش عمده طبیعت اطراف تهران بکر و دست نخورده به جای مانده است. بنابراین اگر علاقه مند به کسب آرامش و تجربه یک سفر منحصر به فرد و فوق العاده هستید، می توانید با بازدید از آبشار ترز از یک طبیعت گردی جانانه لذت ببرید. بعلاوه، این آبشار در طبیعت بکر سوادکوه شمالی و لفور واقع شده است.

  • دشت آزو

بازدید از دشت و طبیعت بکر، یکی از فعالیت هایی است که باید در بهار آن را تجربه کرد. دشت آزو نیز یکی از این مکان هایی است که می توانید تجربه ای باور نکردی و لذت بخش را در آن کسب کنید. این دشت از یکی از زیباترین گل هایی که می توانید در فصل بهار شاهد آن باشید، یعنی گل لاله پوشیده شده است. نکته جالب اینجاست که عمر گل لاله بسیار کوتاه است و فقط در اردیبهشت ماه و تنها در منطقه ها نیمه کوهستانی می توانید آن را بیابید. آزو، عروس دشت های البرز است که در ارتفاعات روستای نوا مازندران واقع شده است و می توانید منظره ها بی نظیری را از این قله آتش فشانی تماشا کنید.

دشت آزو یکی از برترین تماشای های اطراف تهران به شمار می رود که با گل های وحشی و رنگارنگ پوشیده می گردد. این دشت در دامنه های البرز و استان مازندران واقع شده است و منظره فوق العاده ای به بام ایران یعنی دماوند دارد. دشت آزو تا تهران حدود 100 کیلومتر فاصله دارد و بعلاوه به قله پاشوره منظره بسیار حیرت انگیزی دارد. آدرس دقیق این دشت در 85 کیلومتری آمل، روستای نوا می باشد و البته می توان گفت که یکی از برترین مکان ها برای رصد ستارگان است.

  • آبشار هریجان

به عنوان آخرین گزینه می رسیم به گردنه هزار چم، جاده تهران- چالوس، جایی که در آن آبشار زیبا و خروشان هریجان قرار گرفته است. در واقع از جمله منطقه ها طبیعی و تماشای اطراف تهران می تواند به آبشار هریجان اشاره نمود که در منطقه بکر و دست نخورده هریجان و حوالی جاده چالوس واقع شده است. علاقه مندان و گردشگران باید برای تماشا این آبشار و ورود به این منطقه باید از سازمان محیط زیست چالوس مجوز مربوطه را اخذ نموده و به تماشای این آبشار زیبا و به یاد ماندنی بروند. آبشار زیبای هریجان در غرب روستای هریجان جای گرفته است و برای رسیدن به آن شما احتیاج دارید تا از یک جهت پر پیچ و خمی و فراز و نشیب عبور کنید. این روستا طبیعت زیبا و منظرههای تماشایی دارد. آبشار هریجان از ارتفاع 9 متری و از بلندای صخره ها به پایین سرریز می گردد و منظره خیره کننده ای را ایجاد می نماید.

بعلاوه پیشنهاد می گردد بعد از آبشار گردی و تماشای آبشار هریجان، تماشا روستاگردی در هریجان از دست ندهید. در داخل روستا نیز امامزاده شاهزاده محمود واقع شده است که هنگام ورود به روستا می توانید گنبد آن را مشاهده نمایید.

سؤالات متداول

  • چه مکان های طبیعی در اطراف تهران وجود دارد؟

اطراف شهر تهران نیز مانند بسیاری از شهرهای ایران دارای طبیعتی بکر و زیبا است که بازدید از آن ها خالی از لطف نمی باشد. این طبیعت بکر برای یک سفر یک روزه انتخاب بسیار مناسبی خواهند بود. از جمله این منطقه ها طبیعی عبارت اند از:

  • دشت لار
  • برغان
  • دریاچه شورمست
  • افجه
  • آبشار دارنو و دریاچه فراخین
  • سد لتیان
  • آبشار ترز
  • دشت آزو
  • آبشار هریجان
  • برای طبیعت گردی در تهران به کدام منطقه ها می توان رفت؟

در واقع شاید بسیاری از ما تهران را با هوای آلوده و جمعیت شلوغ آن بشناسیم و از طبیعت بهاری اطراف تهران که می تواند بسیار خیره کننده و شگفت انگیز باشد، اطلاعی نداشته باشیم. شهر تهران با وجود همه شلوغی ها و آلودگی هایش، دارای منطقه های بکر و زیبا است که فضایی پر از پوشش گیاهی تماشای و لذت بخش را فراهم آورده است. در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی برترین منطقه ها و طبیعت بهاری اطراف تهران بپردازیم تا علاقه مندانی که ساکن تهران هستند نیز بتوانند از طبیعت بهاری لذت ببرند.

  • برغان کجاست و چگونه می توان به آن دسترسی پیدا کرد؟

بسیاری از اهالی تهران در مواقعی که قصد سفر و استراحت در طبیعت را دارند، برغان را در فهرست خود قرار می دهند. برغان یکی از منطقه ها تماشای و خوش آب و هوای تهران است که در محدوده استان البرز قرار گرفته. روستای برغان را می توان یکی از مهم ترین منطقه ها تماشای و گردشگری در مرکز به حساب آورد. برای تجربه طبیعت بهاری اطراف تهران و بازدید از روستای برغان می توانید به کیلومتر 20 بزرگراه کرج ـ قزوین بروید و پس از آن وارد خروجی کردان شوید.

  • کدام آبشارها در اطراف تهران قرار گرفته اند؟

از جمله منطقه های که می توانید در آن به آبشارها و دریاچه ها در اطراف تهران دسترسی داشته باشید عبارت اند از: آبشار دارنو و دریاچه فراخین، آبشار هریجان، سد لتیان، دریاچه شورمست

منبع: الی گشت

به "برای تماشا طبیعت بهاری در اطراف تهران کجا برویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای تماشا طبیعت بهاری در اطراف تهران کجا برویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید