دره ستارگان قشم؛ مکانی اسرارآمیز در خلیج فارس

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، جنوب ایران جاذبه های گردشگری و تفریحی زیادی دارد که هر کدام تاریخچه خاص خود را دارند. قشم را می توان یکی از جزایر بزرگ ایران معرفی کرد که به علت موقعیت جغرافیایی و آب و هوای دلپذیر، سالانه میزبان گردشگران زیادی از ایران و سایر نقاط دنیا است. سرزمین عجایب هفتگانه لقبی است که به این جزیره رویایی داده اند و یکی از این عجایب، دره ستارگان نام دارد.

دره ستارگان قشم؛ مکانی اسرارآمیز در خلیج فارس

این دره به دلیل زیبایی طبیعی منحصر به فردی که دارد، یکی از شناخته شدین جاذبه های طبیعی در سطح دنیا محسوب می شود. شکل گیری دره ستارگان بدون دخالت انسان بوده و هنوز هم با یک بارندگی شدید، تغییر شکل می دهد و بر مجذوب کنندهیت های آن اضافه می شود. ما در این مقاله از مجله گردشگری وبلاگ کشتی گیران قصد داریم شما را با دره ستارگان قشم آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

تاریخچه دره ستارگان قشم

قدمت دره ستارگان قشم مثل تنگه چاهکوه حیرت آور بوده و به حدود 2 میلیون سال قبل برمی شود. بومیان این منطقه افسانه های مختلفی درباره این دره نقل می نمایند که شنیدن بعضی از آن ها، ترسناک و بعضی دیگر هم مجذوب کننده هستند. برخورد یک ستاره از آسمان با این نقطه از جزیره را می توان یکی از باورهای مردم بومی این منطقه درباره شکل گیری دره ستارگان دانست.

آن ها معتقدند پس از برخورد ستاره، شکافی بزرگ در دل زمین ایجاد شد و تمام ماسه هایی که در اثر برخورد به سمت بالا در حال حرکت بودند، در همان حالت تشکیل ستون هایی مجذوب کننده را دادند که هم اکنون قابل مشاهده هستند.

زیبایی دره ستارگان و توسعه افسانه های نقل شده از سوی بومیان منطقه باعث شد پای زمین شناسان هم به قشم باز شود. در آنالیز های اجرا شده به وسیله محققان معین شد که دلیل اصلی شکل گیری این دره، فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشی از باد، باران و رگبارها بوده که در طول 2 میلیون سال رخ داده و به حالت فعلی رسیده است.

البته این انتها ماجرای دره حیرت انگیز ستارگان قشم نیست و باید بدانید که این دره به عنوان بخشی از ژئوپارک قشم و آثار طبیعی در سازمان یونسکو به ثبت دنیای رسیده است. بد نیست بدانید ژئو پارک قشم به دلیل آثار طبیعی فراوان و منحصر به فردی که دارد به عنوان تنها ژئوپارک خاورمیانه شناخته می شود. زمین شناسان معتقدند تمام اشکال این دره همچون ستون های شنی از دوران سنوزوئیک به جای مانده اند.

در فهرستی کامل تر می توانید جاهای دیدنی قشم را بشناسید.

دلایل علمی ایجاد دره ستارگان

نتایج آنالیز های اجرا شده به وسیله زمین شناسان نشان می دهد آب های سطحی، رگبارهای فصلی و تندبادها باعث فرسایش این ناحیه و به وجود آمدن دره ستارگان شده اند. فلات اولیه در بخش شمالی این دره منحصر به فرد، قابل مشاهده بوده که تقریبا دست نخورده به جای مانده است.

قشم بارندگی های شدید زیادی به خود نمی بیند، اما هنگامی که این اتفاق بیفتد، دره ستارگان به دلیل سست بودن لایه های ستون ها، دیواره ها و مخروط های نوک تیز دچار تغییرات جدی می شود و این تغییرات همیشگی توانسته نظر گردشگران را به خود جلب کند.

لایه های زیرین دیواره ها و ستون های دره ستارگان در مقایسه با لایه های نازک رویی از استحکام کمتری برخوردار هستند. در آنالیز های اجرا شده معین شده است لایه های رویی به دلیل وجود نوعی سیمان طبیعی، مقاومت بیشتری دارند. در صورتی که لایه های رویی از بین بروند، قطعا لایه های زیرین به سرعت دچار فرسایش می شوند و در نهایت شاهد تغییر شکل و ایجاد دره های کوچک و شکاف های مختلف خواهیم بود.

زمانی که به این منطقه سفر کنید، زیبایی حیرت انگیز ستون های شنی دره سحرآمیز ستارگان شما را شگفت زده خواهد نمود. این دره با میلیون ها سال فرسایش و اتفاقات نادر زمین شناسی شکل گرفته و در برابر چشمان ما خودنمایی می نماید. مشابه این زیبایی را نمی توانید در هیچ جای ایران حتی جزیره کیش که از نظر بافت مشابه قشم است، پیدا کنید.

باورهای بومیان منطقه درباره دره ستارگان

در بخش تاریخچه این مقاله به یکی از باورهای مردم این منطقه پیرامون شکل گیری دره ستارگان اشاره کردیم، اما باورهای دیگری وجود دارند که بیان آن ها می تواند شنیدنی و مجذوب کننده باشد.

آیا به دنیای ارواح اعتقاد دارید؟ بعضی از مردم این منطقه معتقدند پس از غروب آفتاب، صداهایی که از دره ستارگان به گوش می رسد مربوط به ارواحی بوده که از حضور انسان ها ناراحت هستند. این باور قدیمی تا حدی برای مردم این منطقه جدی بوده که تحت هیچ شرایطی بعد از غروب آفتاب وارد این دره نخواهند شد.

آنالیز های اجرا شده به وسیله محققین چنین چیزی را تایید نمی نماید و آن ها دلیل بروز صدا را وزش باد در لابه لای ستون ها و دالان های دره ستارگان می دانند. اگر به دنیای ارواح اعتقادی ندارید و از این صداها نمی ترسید، بهتر است شب را در این منطقه سپری کنید تا در کنار آرامش شگفت انگیز آن بتوانید ستارگان را در آسمان با انگشتان خود بشمارید. تازه پس از غروب آفتاب شگفتی دره ستارگان شروع می شود و شما چشم انداز عجیبی از کهکشان را مشاهده خواهید کرد.

ستارگان به حدی در نزدیکی شما قرار دارند که احساس می کنید در یک دنیای دیگر هستید. این چشم انداز شگفت انگیز می تواند برترین سوژه برای عکاسان باشد تا بتوانند تصاویری حیرت انگیز ثبت نمایند.

گروهی دیگر از مردم بر این باور هستند که فرازمینی ها باعث سقوط ستاره روی زمین شده اند. در پی آن، خاک و سنگ های برخواسته از زمین خشک و این دره و ستون های شنی ایجاد شده است. این دره به حدی معروفیت پیدا کرد که فیلم اژدها وارد می شود با موضوع باورهای مردم محلی قشم ساخته شد و در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد؛ لوکیشن این فیلم، دره ستارگان قشم بوده که در کنار نمایش مراسم های مردم بومی این جزیره به توضیح داستان مدفون بودن یک موجود عجیب و غریب در زیر قبرستان این منطقه می پردازد.

آیا دره ستارگان قشم جن دارد؟

در طول سال ها بومیان داستان های زیادی در خصوص وجود جن در دره ستارگان قشم گفته اند؛ مثلا می گویند شب ها اینجا ارواح و اجنه رفت وآمد دارند یا حتی افرادی بودند که شنیدن صداهای عجیب و غریب در این مکان را گزارش داده اند. شاید به همین خاطر است که معمولا پیشنهاد می نمایند گردشگران در شب به این دره نروند.

البته روی دیگر این سکه را هم باید از دانشمندان و اهل علم جویا شویم. این افراد معتقدند که صدای عجیب و غریبی که اینجا شنیده می شود به خاطر وجود حفره های ریز و درشت در صخره هاست و زمانی که باد بین این حفره ها به جریان درمی آید صدایی فراوری می نماید که برای گوش مردم آشنا نیست.

دره ستارگان قشم در شب

اگر در آسمان شب دره ستارگان در این مکان باشید، قطعا تصاویری در ذهنتان ماندگار خواهد شد که هیچ جایی تکرارشدنی نیستند. دره ستارگان در شب آسمان پرستاره ای دارد چون از منطقه ها شهری دور است و آلودگی نوری وجود ندارد.

بعلاوه اگر دوربین حرفه ای داشته باشید می توانید از درخشش ماه و ستارگان در بین صخره ها یا طلوع زیبای خورشید عکس های خوبی بگیرید.

موقعیت مکانی دره ستارگان قشم

دره ستارگان در جنوب شرقی جزیره زیبای قشم واقع شده و در نزدیک ترین فاصله با روستای برکه خلف قرار گرفته است. شما پس از طی کردن مسافت 5 کیلومتر از قشم، خود را به ورودی دره ستارگان و روستای برکه خلف خواهید رساند. در ادامه وارد جاده خاکی خواهید شد که مستقیما شما را به این دره شگفت انگیز می رساند. این دره هم مانند قلعه پرتغالی ها یکی از زیباترین دیدنی هاست که دسترسی مناسبی هم دارد.

آدرس دره ستارگان قشم روی گوگل مپ

برترین زمان سفر به قشم و بازدید از دره

آب و هوای جنوب به ویژه جزیره هرمز در فصل تابستان بسیار گرم است و به همین خاطر می توان برترین زمان سفر به قشم را در فصل های بهار و زمستان دانست. سفر به قشم و بازدید از دره ستارگان در فصل تابستان به دلیل گرمای زیاد هوا، نمی تواند لذت بخش باشد و به همین خاطر پیشنهاد می کنیم فصل های خنک را برای سفر به قشم انتخاب کنید.

در صورتی که تصمیم گرفتید در فصل تابستان به قشم سفر کنید، بهتر است لباس مناسب و نازک، کرم ضدآفتاب، عینک دودی و کلاه آفتابی را همراه داشته باشید.

شما می توانید برای آگاه شدن از زمان بازدید و هزینه ورودی دره ستارگان با شماره تلفن 00987635242282 ژئو پارک قشم، تماس حاصل کنید. با این کار می توانید سوالات خود را مطرح نموده و پاسخ آن ها را دریافت کنید تا بتوانید برترین برنامه ریزی را داشته باشید.

رزرو هتل های قشم و تور قشم از سایت وبلاگ کشتی گیران

جمع بندی

جزیره قشم مثل کیش با تمام زیبایی منحصر به فردی که دارد، سرزمین عجایب هفتگانه ایران هم لقب گرفته است. دره ستارگان را می توان یکی از عجایب قشم معرفی کرد که افسانه های زیادی درباره آن به گوش می رسد. شکل گیری دره و ستون هایی از شن با قدمت بیشتر از 2 میلیون سال، ما را با یکی از شگفتی های دنیا روبرو می نماید. این دره که در سازمان یونسکو به ثبت دنیای رسیده است، ویژگی های منحصر به فردی دارد و می توان از آن به عنوان یکی از مهم ترین نقاط گردشگری قشم یاد کرد.

توصیه ما به شما این است در سفر خود به قشم، بازدید از این دره زیبا و دیدنی را در اولویت قرار دهید.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور

به "دره ستارگان قشم؛ مکانی اسرارآمیز در خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دره ستارگان قشم؛ مکانی اسرارآمیز در خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید