ساخت دستگاه تشخیص دهنده آلودگی پرتوی برای آتش نشان ها و معدنکاران

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، امین شرقی مسئول فنی یک شرکت دانش بنیان در تبادل نظر با خبرنگاران اظهار کرد: در این شرکت پیروز به ساخت دستگاه پایش فردی و محیطی (دزیمتر فردی و محیطی) شدیم که کاربردهای فراوانی دارد.

ساخت دستگاه تشخیص دهنده آلودگی پرتوی برای آتش نشان ها و معدنکاران

وی با بیان اینکه این دستگاه سبک می تواند پرتوهای آلفا، بتا، گاما و ایکس را آشکار سازی کند، گفت: این دستگاه پایش فردی می تواند هشدار دهد که محیط دارای آلودگی های پرتوی است که فرد با مشکل روبرو نگردد.

شرقی با اشاره به هدف ساخت این دستگاه پایش فردی و محیطی خاطر نشان کرد: برای اینکه ایمنی شخصی حفظ گردد احتیاج است که افراد در بعضی مشاغل، چنین دستگاهی را به همراه داشته باشند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال هر آتش نشان قبل از ورود به محیطی که احتمال آلودگی پرتوی دارد به این دستگاه احتیاج دارد تا پرتوهای آلفا، بتا، گاما و ایکس را آشکار کند.

وی افزود: استفاده از این دستگاه هر اندازه که آلودگی پرتوی در محیط وجود داشته باشد را معین و آشکار می نماید و به صورت جداگانه نشان می دهد چه اندازه و به چه حدی از یک اشعه در آن محیط وجود دارد.

وی با اشاره به عملکرد دستگاه گفت: سیستم این دزیمتر فردی و محیطی مبتنی بر دو دتکتور است بنابراین قابلیت آشکارسازی در طیف وسیع را دارد زیرا هر دتکتور یک محدوده را پوشش می دهد.

مسئول فنی این شرکت دانش بنیان ادامه داد: در حال حاضر دزیمتر فردی محیطی ساخته شده در شرکت مجوزهای لازم را اخذ نموده و 10-12 سرتیفیکیت محیطی، دمایی و پرتویی دارد.

وی با بیان اینکه این دستگاه در شرایط مختلفی همانند بارانی نیز قابلیت آشکار سازی آلودگی پرتوی را دارد گفت: بعلاوه این دستگاه در محدوده دمایی وسیع تست شده است.

شرقی عنوان نمود: این دستگاه تست تنش هایی که به آن وارد شده را رد نموده است.

مسئول فنی شرکت با بیان اینکه این دستگاه نمونه ایرانی ندارد، گفت: دزیمتر فردی و محیطی نمونه خارجی دارد و عمدتاً کشورهای امریکایی و اروپایی تولیدکننده آن هستند.

وی تاکید نمود: اکنون این دستگاه به کشور وارد نمی گردد و از نمونه ایرانی ساخته شده در این شرکت استفاده می گردد.

وی افزود: دانش فنی صفر تا صد ساخت دستگاه پایش فردی و محیطی در این شرکت به دست آمده است.

مسئول فنی شرکت دانش بنیان ادامه داد: آتش نشان ها، معدن کاران و هرکسی که محتمل است وارد محیطی با آلودگی های پرتوی گردد می تواند از این دستگاه استفاده کند.

به گفته شرقی، بعلاوه، می توان از این دستگاه در مبادی ورودی که مشکوک است نیز استفاده کرد.

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، این دستگاه در نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت که تا امروز 26 آذرماه در محل نمایشگاه بین المللی برقرار است به نمایش در آمد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ساخت دستگاه تشخیص دهنده آلودگی پرتوی برای آتش نشان ها و معدنکاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت دستگاه تشخیص دهنده آلودگی پرتوی برای آتش نشان ها و معدنکاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید