شهمیرزاد سمنان ، نقطه وصل کویر و جنگل

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، به نظر شما، تنها همین نقل قول کافی نیست تا در اولین فرصت چمدان یا کوله خود را ببندیم و راهی شهمیرزاد سمنان شویم؟ می دانم همین الان مشغول مرور برنامه ها یتان هستید تا اولین تعطیلی را پیدا کنید و دل به جاده بزنید و به سمت شهمیرزاد روانه شوید. به همین علت، در این مطلب خبرنگاران برایتان از زیبایی ها شهمیرزاد خواهیم نوشت تا بتوانید خیلی راحت برای این سفر هیجان انگیز برنامه ریزی کنید.

شهمیرزاد سمنان ، نقطه وصل کویر و جنگل

موقعیت جغرافیایی شهمیرزاد سمنان

شهمیرزاد از شهرهای شهرستان سنگسرِ سمنان است و از مرکز استان فقط بیست و چهار کیلومتر فاصله دارد. می دانید که استان سمنان از شمال به طبیعت سرسبز استان مازندران می رسد و از جنوب به کویر. دقیقا همین موقعیت جغرافیایی خاص علت مجذوب کنندهیت شهمیرزاد به شمار می رود. تنها کافی ست بیست دقیقه از سمت کویر برانید تا به منطقه ییلاقی و سرد شهمیرزاد برسید. اختلاف ارتفاع سمنان و شهمیرزاد بیشتر از هزار متر است.

آب و هوای شهمیرزاد

میانه دمای این شهر یازده درجه سانتی گراد است، اما جالب است بدانید، دمای هوای شهمیرزاد سمنان در گرم ترین روزهای سال از شانزده-هفده درجه سانتی گراد تجاوز نمی کند. به علت این ویژگی آبی و هوایی، شهمیرزاد از قدیم به عنوان منطقه ییلاقی اعیان نشین مشهور بود. اهالی شهمیرزاد در فصل زمستان به استان مازنداران کوچ می نمایند و تا گرم شدن هوا آن جا ساکن می شوند.

دسترسی به سرزمین باغ های گردو

شهمیرزاد ، سرزمین باغ های گردو است

فاصله تهران تا شهمیرزاد دویست و هفتاد و چهار کیلومتر است. یعنی با سرعت میانه هفتاد کیلومتر در ساعت در کمتر از چهار ساعت به شهمیرزاد می رسید. این شهر تا مرکز استان مازندران، ساری، هم صد و هفتاد کیلومتر فاصله دارد، یعنی حدود دو ساعت و نیم رانندگی. جاده شهمیرزاد به کیاسر و سپس ساری یکی از زیباترین جاده های ایران به شمار میرود. رشته کوه البزر این جاده را در میان بازوان خود گرفته است و گاهی می توانید از فراز این صخره های سترگ در چشم انداز زیبایی دشت های سبز و یکدست اطراف غرق شوید.

ضمناً، شهمیرزاد در راستا رسیدن به شهر مشهد قرار گرفته است. پس قبل از زیارت امام رضا می توانید یک شب را در طبیعت جادوئی شهمیرزاد سر کنید و با دل و خاطره ای خوش قدم به حرم بگذارید.

معماری شهر متفاوت شهمیرزاد

معماری شهمیرزاد حال و هوای خاصی دارد

تمام شهر کوچه باغ است. در شهر نهرهای فراوانی روانند و صدای شر شر آب لالائی دائم شهمیرزادی هاست. کوچه باغ های شهمیرزاد شیب دارند و با کرشمه پیج و خم های مجذوب کنندهی دارند. دیوارهای کاهگلی و درهای قدیمی زینت بخش کوچه باغ های پیج در پیج این شهر هستند.

باغ های گردوی این شهر شهره خاص و عام است و بزرگترین باغ گردوی دنیا در این شهر قرار گرفته است. در کوی و برزن درخت های چندین صدساله سپیدار، بید مجنون، تبریزی و چنار جاخوش نموده اند و دل می برند.

باغ های میوه، شامل سیب، گلابی، زردآلو، البالو و آلو، در سراسر شهر و اطراف آن پخش شده اند و اگر در فصل برداشت این میوه ها به شهمیرزاد بروید، رنگ میو ه های تازه روی سبزی درختان و بر فراز دیوارها تصویر مسحورنماینده ای خلق می نمایند.

تفریحات مجذوب کننده در سفر به شهمیرزاد

  • اگر اهل ورزش های زمستانی و اسکی هستید، یکی از برترین پیست های اسکی ایران در شمال شهمیرزاد سمنان قرار گرفته است و هرسال ورزشکاران بسیاری را به سمت خود می کشد.
  • اگر اهل کوه نوردی و پیاده روی و طبیعت گردی هستید، شهمیرزاد و اطرافش پر از قله و تپه است. فیل کوه یکی از کوه های معروف آن اطراف است. بلندترین قله شهمیرزاد نیزوا نام دارد و حدود سه هزار و هشتصد متر ارتفاع دارد.
  • اگر اهل تاریخ و بناهای تاریخی هستید، سه قلعه قدیمی، با نامه های قلعه شیخی، دژ وهل و شیر قلعه نزدیک شهمیرزاد ساخته شده اند. بنای شیر قلعه به دوره ساسانیان برمی گردد و دو قله دیگر جزو قلمروهای استراتژیک اسماعیلیان به شمار می رفتند.
  • اگر اهل شنا و آب بازی هستید، تا دل تان بخواهد چشمه و قناب و نهر و استخر طبیعی در شهمیرزاد وجود دارد. رفتن به هفت چشمه را از قلم نیاندازید.
  • اگر اهل اساطیر و داستان سرائی هستید، درخت کمان رستم در شهر قرار گرفته است. این درخت پانزده متری که دو شاخه شده و شکل کمانی غول آسا را به خود گرفته است، حدود هزار و سیصد سال عمر دارد.
  • اگر اهل غارنوردی هستید، غار دربند در ورودیه این شهر قرار گرفته است. این غار با قدمت صد و بیست میلیون سال از بزرگ ترین غارهای آهکی ایران به شمار می رود.

خوردنی های شهمیرزاد

آلوی شهمیرزاد | طعمی متفاوت از طبیعت این شهر
  • اگر در فصل میوه چینی راهی شهمیرزاد هستید، حتما میوه ای درشت و آب دار را که همان روز از درخت چیده شده اند را امتحان کنید.
  • در شهمیرزاد، با میوه های تازه لواشک محلی فراوری می گردد که نباید از دست بدهید.
  • ولیک میوه خاص شهمیرزاد است و طعم بسیار تازه و خاصی دارد.
  • نان محلی شهمیرزاد تنبلک نام دارد که با گردو و روغن محلی پخته می گردد و بیشتر در صبحانه همراه با عسل محلی سرو می گردد.
  • متکا گیاه خودروئی است که در تمام تپه های شهمیرزاد به وفور یافت می گردد. این گیاه خواص داروئی و درمانی بسیار دارد و تمامی شهمیرزادی ها عاشق آنند.
  • ته چین شهمیرزادی و خورش آلو غذاهای خاص و ویژه منظقه هستند. حتما این غذاها را امتحان کنید. بخصوص ته چین شهمیرزادی شیوه طبخ بسیار متفاوت و مزه ا بی نظیر دارد.

واقعا یک شهر توریستی چه چیز باید داشته باشد که شهمیرزاد ندارد؟ تجربه شما از سفر به این شهر چگونه بوده است؟

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "شهمیرزاد سمنان ، نقطه وصل کویر و جنگل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهمیرزاد سمنان ، نقطه وصل کویر و جنگل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید