نکات مهم در مورد پلمب دفاتر قانونی

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، طبق ماده 6 قانون تجارت، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی بعد از ثبت شرکت، به منظور اظهار درآمدها و هزینه های خود به دفاتر پلمب احتیاج دارند.

نکات مهم در مورد پلمب دفاتر قانونی

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، بنابر اعلام گروه وکلای بازرگان، هرگاه یک شرکت به ثبت برسد، باید طبق قانون یک سری دفاتر تهیه نمایند. در این دفاتر هزینه ها و درآمدهای شرکت ثبت می گردد.

دفاتر روزنامه و دفترکل و هر دفتری که وزارت دادگستری آن را لازم دانسته باشد، از جمله این دفاتر است. این دفاتر بایستی قبل از اینکه در آنها مطلبی نوشته شوند از طریق نمایندگان اداره ثبت شرکت پلمب گردد.

چنانچه برای پلمب دفاتر قانونی احتیاج به هدایت و مشاوره دارید، به شما پیشنهاد می کنیم با موسسه حقوقی بازرگان به تعداده 02145518 تماس حاصل فرمایید.

مهلت ارائه دفاتر

برای اخذ دفاتر پلمب شده سال، همیشه باید سال قبل از آن یعنی پیش از آغاز سال اقتصادی نو اقدام به پلمب نمود. مگر اینکه تمام صفحات دفاتر قبل از انتها سال اقتصادی تمام شده و احتیاج به دفاتر نو باشد که در این صورت می توانند دفاتر نو دریافت نمایند.

بهتر است از ابتدا دفتر روزنامه و دفتر کل با تعداد صفحات بالا را انتخاب نمایید تا هزینه پلمب دفاتر شما زیاد نگردد.

چرا باید دفاتر را پلمب کرد؟

قانونگذار برای دفاتر تجاری اهمیت خاصی قائل شده و این دفاتر بین تجار از سندیت برخوردار است. برای جلوگیری از تقلب و وارد کردن برخی از اقلام به تاریخ های بعد پیش بینی هایی انجام شده است که تا جایی که ممکن است شرکت نتواند بعداٌ ارقامی را در دفاتر خود اضافه نمایند.

طبق ماده 11 قانون تجارت، دفاتر مذکور در ماده 6 به استثنای دفتر کپیه پیش از آن که در آن چیزی ثبت شده باشد از طریق نماینده اداره ثبت امضا خواهد شد.

برای دفتر کپیه امضای نماینده اداره ثبت لازم نیست ولی باید اوراق آن دارای نمره ترتیبی باشد. حق امضا برای هر صد صفحه با کسور آن دو ریال و به علاوه مشمول ماده 135 قانون ثبت اسناد است.

بنابراین دفاتر روزنامه، کل و دارایی و بعلاوه هر دفتری که داشتن آن را وزارت دادگستری الزامی دانسته، باید قبل از نوشتن هر چیزی در آن، از طریق نمایندگان اداره کل ثبت، مهر و پلمب گردد.

مواردی که احتیاج به پلمب کردن دفاتر دارند

1.ارائه اظهارنامه اقتصادیاتی : یکی از مواردی که ضروری است دفاتر، پلمب شوند ارائه اظهارنامه اقتصادیاتی است. در شرکت های بزرگی که دفاتر پلمب شده خود را ارائه ندهند در آینده با جریمه های سنگینی از سوی دارایی روبه رو می شوند.

2.اخذ کارت بازرگانی: دومین کاربرد دفاتر پلمب مربوط به دریافت کارت بازرگانی برای صادرات و واردات است.

این موضوع برای شرکت هایی که اساس کار آنها بر مبنای صادرات و واردات هستند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین علت ضروری است که این گونه شرکت ها حتما نسبت به دفاتر پلمب خود اقدام نمایند.

در حال حاضر بسیاری از شرکت های کوچک و میانه هم دفاتر پلمب خود را ثبت نمی نمایند و این موضوع خطر جدی برای آن ها به تعداد می رود. حتی گاهی منجر به ورشکستگی آن ها خواهد شد. مخصوصا برای سازمان هایی که از این قضیه به طور کامل غافل هستند و سال های اقتصادی پلمب این دفاتر روی هم انباشته شده است.

همین موضوع می تواند بعد از گذشت چند سال منجر به جریمه های بسیار سنگینی برای آن ها گردد که شاید شرکت را حتی با خطر ورشکستگی روبرو کند.

دلایل رد دفاتر قانونی

استفاده از دفاتر سال های گذشته : اگر این خطا اتفاق بیفتد دارایی بلافاصله اقدام دفاتر پلمب شما را رد نموده و باعث می گردد تا تمام زحمات شما از بین برود.

ثبت هرگونه اطلاعات غیرواقعی : این موضوع کاملا برای دارایی و یا اداره ثبت شرکت ها حائز اهمیت بوده و بهتر است چنین اشتباهی در زمینه ثبت اطلاعات غیر واقعی صورت نگیرد.

ثبت نکردن فعالیت های مربوط به شعب یا شعبه شرکت : در صورتی که شرکت شما شعبه و یا نمایندگی در منطقه ها دیگر هم داشته باشد بهتر است اطلاعات مربوط به آنها را هم قید کنید تا از رد دفاتر شما جلوگیری گردد. این نکته برای شرکت هایی که شعبه و نمایندگی دارند از اهمیت بسزایی برخوردار است و ضروری است تا به این مورد توجه ویژه ای نمایند.

صفحات بیش از حد سفید گذاشته شده و سفید ماندن تمام صفحات به منظور سوء استفاده: سعی کنید تا حد امکان صفحات را خالی نگذارید زیرا اداره ثبت شرکت ها به این موضوع بسیار حساس بوده و ممکن است به همین علت دفاتر پلمب شما را رد کند.

عدم ثبت یک یا چند فعالیت : تمام فعالیت هایی که طی سال اقتصادی گذشته انجام داده اید را باید ثبت کنید. این مورد باعث می گردد که دارایی به شرکت شما بیشتر اعتماد نموده و دفاتر شما را تایید نماید.

تراشیدن، پاک کردن، محو کردن و مخدوش کردن مندرجات : پاک کردن و یا از بین بردن مندرجات می تواند منجر به رد دفاتر شما باشد پس در حفظ این اسناد کوشش کنید تا دفاتر پلمب شما برای این موضوع ساده رد نگردد.

در صورتی که دفاتر از پلمب خارج شده و فاقد یک یا چند برگ باشد : این اتفاق زمانی رخ می دهد که پلمب شکسته شده باشد و یا بند پلمب پاره شده باشد. این مورد شاید برای شما ساده به نظر آید اما منجر به رد دفاتر پلمب می گردد.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نکات مهم در مورد پلمب دفاتر قانونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات مهم در مورد پلمب دفاتر قانونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید