چالش عظیم بازیافت باتری خودروهای الکتریکی

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، اخیرا مقاله ای در مجله اسکاتلندی هرالد منتشر شده، که در آن به آنالیز شرایط پکیج های باتری خودروهای الکتریکی، پس از انتها عمر آنها پرداخته است. این مقاله توسط نویسده ای که به خودروهای هیدروژنی علاقه دارد، نوشته شده است، بنابراین انتظار می رود که در آن با دید منفی به مساله باتری های از رده خارج پرداخته شده باشد. در این مطلب، به یکی از مهم ترین دردسرهای ایجاد شده پس از انتها عمر باتری ها، یعنی مساله دفع آنها توجه ویژه ای شده است.

چالش عظیم بازیافت باتری خودروهای الکتریکی

در حال حاضر، هیچ راه چاره دقیق و همه جانبه ای برای خلاص شدن از شر باتری های منقضی شده وجود ندارد. بسیاری از این باتری ها توسط شرکت های محلی از خودروهای برقی خارج شده و بازیافت می شوند. اما بسیاری از اندیشمندان، از جمله جان مانلی، از مشاوران شرکت نیسان، اعتقاد دارند می توان این باتری ها را پس از سرانجام عمر، در سیستم برقی واحدهای مسکونی یا تجاری مورد استفاده قرار داد. چندین بسته از باتری های معمول قرار گرفته در خودروهای برقی، می توانند مصرف برق روزانه یک واحد مسکونی را تامین کنند، در صورتی که تمام شب به شارژ باشند.

در حال حاضر، چهار کشور درگیر بازیافت باتری های لیتیوم یون هستند. یک شرکت بلژیکی به نام Umicore در خط مقدم بازیافت باتری قرار گرفته است. این شرکت سالیانه فلزات گرانبهای زیادی را از 35000 هزار پکیج باتری استخراج می نماید. این فلزات می توانند بارها و بارها در ساخت باتری های جدید مورد استفاده قرار بگیرند یا آن که بازیافت شوند. تسلا نیز به دنبال بازیافت کامل باتری های خود است، به طوری که برای ساخت باتری های جدید، احتیاج به استفاده از مواد جدید نباشد. همچنین این شرکت در حال توسعه مدلی خاص از باتری است، که یک میلیون مایل عمر مفید برای استفاده در خودرو دارد، و پس از آن به مدت بیست سال قابلیت استفاده در شبکه برق خانگی را دارد.

شرکت دیگری به نام Upcycle واقع در استرالیا، در حال بازیافت انرژی از باتری های لیتیوم یون و انواع دیگر باتری هاست. این شرکت، در پی دستیابی به فرآیندی هیدرومتالورژیک است که در آن، تمامی فلزات موجود در باتری، بازیافت می شوند. علاوه بر باتری های خودروهای برقی، از باتری های لیتیوم یون در تلفن های همراه و پاور پک ها نیز استفاده می گردد. اکثر این باتری ها دور ریخته می شوند و تنها 3 درصد باتری های لیتیوم یون در استرالیا، بازیافت می شوند. Upcycle به تازگی قراردادی را با تویوتا نیوزیلند به امضا رسانده است. مطابق این قرارداد، سلول های باتری قرار گرفته در خودروهای هیبریدی تویوتا، پس از سرانجام عمر به این شرکت ارسال می شوند تا از هم جدا شده و برای بازیافت به شرکت کوبار، واقع در کره جنوبی ارسال گردند. هر دو شرکت آپ سایکل و کوبار، گواهینامه ایزو 14001 را دریافت نموده اند، به این معنا که برای به حداقل رساندن آسیب های زیست محیطی در فرآیندهای خود، متعهد شده اند.

باتری های رها شده در طبیعت، دارای فلزات مختلفی هستند که به مرور زمان دچار زنگ زدگی می گردد. رسوب زدگی این فلزات، موجب رها شدن آنها در طبیعت شده و آسیب های فراوانی به محیط زیست وارد می نماید. بسیاری از این فلزات، مانند سرب، جیوه و کروم، سمی هستند که باعث آلودگی آب و خاک می شوند. تویوتا نیوزیلند در کوشش است علاوه بر بازیافت باتری ها، از راه بکارگیری دوباره آنها و یافتن موارد استفاده جدید، این تاثیرات زیست محیطی را کاهش دهد.

هوندا و تویوتا، مدت زیادی است که استفاده از باتری های لیتیوم یون را کنار گذاشته و به جای آن، از باتری های NiMH یا نیکل متال هیبرید استفاده می کنند که کوچکتر بوده و هزینه بازیافت و نگهداری کمتری دارند. مالکان خودروهای هیبریدی تویوتا یا هوندا، اکنون می تونند با پرداخت 2500 دلار، پکیج باتری های لیتیوم یون خودرو خود را با باتری های نیکل متال هیبرید تعویض کنند. باتری های قدیمی، برای بازیافت به شرکت بلژیکی یاد شده ارسال می شوند.

نیسان یکی دیگر از شرکت های فعال در زمینه خودروهای تمام الکتریکی است. نیسان لیف که محصولی برقی از این شرکت ژاپنی است، جز پرفروش ترین خودروهای الکتریکی در دنیا به حساب می آید که از باتری های لیتیوم یونی برای ذخیره انرژی استفاده می نماید. با وجود آن که نیسان عمر مفید این باتری ها را 160 هزار کیلومتر تخمین زده بود، بسیاری از مشتریان، پکیج باتری ها را در 200 هزار الی 300 هزار کیلومتر تعویض می کنند. مطابق تحقیقات نیسان، مشتریان معمولا در فاصله های 30 الی 100 کیلومتری از خودروهای خود استفاده می کنند و بدین ترتیب، عمر مفید پکیج باتری ها افزایش می یابد. در حال حاضر تنها مشتریان به صورت تکی درخواست تعویض پکیج باتری های نیسان لیف خود را ارایه نموده اند، اما با توجه به استفاده دو درصد از ناوگان حمل و نقل نیوزیلند از نیسان لیف ، انتظار می رود بزودی درخواست های زیادی برای تعویض پکیج باتری های لیتیوم یون به سوی نیسان روانه گردد.

پکیج های باتری نیسان لیف در حال حاضر نه توسط شرکت نیسان، و بلکه توسط شرکت های مستقل با ماژول های جدید تعویض می گردند. رشد تکنولوژی ساخت ماژول های جدید، موجب می گردد این پکیج ها نسبت به گذشته، کمتر سمی باشند. علاوه بر مشکلاتی که دور انداختن باتری ها برای محیط زیست ایجاد می نماید، آنها منبع غنی از فلزات گرانبها هستند و رها کردن آنها در طبیعت منطقی نیست. علاوه بر آن، در حال حاضر بازیافت صد در صدی باتری ها امکان پذیر نیست، و قسمت هایی از باتری ها احتیاج به دفن شدن دارند. قسمت دیگر آلودگی به عدم استقلال خودروهای برقی مربوط می گردد. موتورهای درون سوز، برای مدت طولانی همراه ما خواهند بود، و برای تامین انرژی در خودروهای پلاگین هیبریدی استفاده خواهند شد، چرا که همچنان خودروهای برقی از ارایه عملکرد کلی برابر با خودروهای درون سوز معمول عاجز هستند. از این رو، باید با تبعات ناشی از آلودگی باتری های خودروهای الکتریکی و هیبریدی در محیط پیرامون خود، کنار بیاییم.

منبع: autocar

منبع: دیجیکالا مگ

به "چالش عظیم بازیافت باتری خودروهای الکتریکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش عظیم بازیافت باتری خودروهای الکتریکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید