آیا ویتامین D یبوست ایجاد می نماید؟

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین و مینرال یبوست ایجاد می نماید. در این مقاله خواهیم دید که آیا ویتامین D هم با بروز یبوست مرتبط است یا خیر. بدن برای انجام کارکرد های مختلف خود به ویتامین ها احتیاج دارد. همه ویتامین ها به

آیا ویتامین D یبوست ایجاد می نماید؟

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین و مینرال یبوست ایجاد می نماید. در این مقاله خواهیم دید که آیا ویتامین D هم با بروز یبوست مرتبط است یا خیر. بدن برای انجام کارکرد های مختلف خود به ویتامین ها احتیاج دارد. همه ویتامین ها به اندازه کم برای بدن لازم هستند ولی، برای پیشگیری از بروز بیماری ها و اختلالات مختلف ضروری می باشند. ویتامین D هم یکی از مهم ترین ویتامین های مورد احتیاج بدن است. این ویتامین برای جذب مناسب کلسیم و فسفر ضروری است. ثانیاً، ویتامین D برای حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها ضروری است. ولی، اگر فردی به اندازه کافی از غذا ویتامین D دریافت نکند، توصیه می گردد از مکمل های ویتامین D استفاده کند. ولی، بعضی ادعا می نمایند که استفاده از ویتامین D یبوست ایجاد می نماید.

ویتامین D از مواد غذایی مختلف مانند شیر، تخم مرغ، ماهی، پنیر، سویا و غیره به دست می آید. ثانیاً، قرارگیری در معرض نور خورشید هم به سنتز ویتامین D زیر پوست یاری می نماید. بنابراین، کمبود ویتامین D شرایطی نسبتاً نادر است. ولی، عدم استفاده از رژیم غذایی مناسب، قرار نگرفتن به اندازه کافی در معرض نور خورشید یا ابتلا به بعضی بیماری ها و غیره از بعضی علل کمبود ویتامین D هستند. مکمل های ویتامین و مینرال برای افرادی که از کمبود این مواد مغذی رنج می برند تجویز می شوند. ثانیاً، مکمل های ویتامین D ممکن است برای کسانی که از اختلالات مربوط به کلسیم رنج می برند تجویز گردد.

اول از همه باید گفت که استفاده درست از بیشتر مکمل های ویتامین و مینرال با عوارض جانبی همراه نیست. بنابراین، قبل از مصرف این مکمل ها با پزشک مشورت و از اندازه تجویز شده و برای دوره مشخص شده بهره ببرید. اگر از عوارض جانبی مانند یبوست، ضعف، حالت تهوع، استفراغ و غیره رنج می برید، این ممکن است ناشی از وجود ویتامین D اضافی در بدن باشد. همانطور که اشاره شد ویتامین D برای جذب کلسیم در بدن ضروری است. در واقع، ویتامین D به فرآیند جذب کلسیم در بدن یاری می نماید. از طرف دیگر، وجود کلسیم اضافی در بدن می تواند منجر به بروز علائم خواب آلودگی و یبوست گردد. از ترکیب کلسیم و ویتامین D با هم برای درمان کمبود کلسیم استفاده می گردد. ولی، اگر سطح کلسیم از حد طبیعی بدن بالاتر برود، فرد ممکن است دچار یبوست گردد. جدا از این، تجمع کلسیم و فسفر در کبد هم یکی از عوارض جانبی ویتامین D است.

مکمل های ویتامین D معمولاً به شکل ویتامین D3 مصرف می شوند. این ویتامینی محلول در چربی است که به راحتی جذب بدن می گردد. ولی، هنگامی که به اندازه زیاد مصرف گردد، می تواند منجر به سمیت و بروز علائمی مانند طعم فلزی در دهان گردد. و چون ویتامین D با یبوست مرتبط است، اگر از یبوست یا هر گونه علائم مرتبط با مکمل های ویتامینی رنج می برید، توصیه می گردد سریعاً به پزشک مراجعه کنید. با جمع بندی آنچه که گفته شد، می توانیم بگوییم که یبوست تنها به خاطر اندازه اضافی ویتامین D یا کلسیم در بدن می تواند اتفاق بیافتد. در آخر، بهتر است در صورت بروز هر گونه علائم جانبی مرتبط با مصرف مکمل ها پزشک خود را آگاه کنید.

منبع: راسخون

به "آیا ویتامین D یبوست ایجاد می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ویتامین D یبوست ایجاد می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید