خودرو جک اس سه چقدر گران تر از چین در ایران فروخته می گردد؟ ، کاسبی در تحریم به سبک چینی

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، جک اس سه با وجود طرفدارانش در ایران، اما بسیار گران تر از بازار چین در ایران فروخته می گردد. این اختلاف قیمت چقدر است و آیا این خودرو ارزش خرید دارد؟

خودرو جک اس سه چقدر گران تر از چین در ایران فروخته می گردد؟ ، کاسبی در تحریم به سبک چینی

وبلاگ کشتی گیران - مهدی درفشی:جک اس سه کرمان موتور در سال 2021 در چین کمترین اندازه فروش را داشت. اس سه از جمله کراس اوورهایی است که کرمان موتور مدت هاست در سبد محصولاتش دارد. نکته جالب توجه این خودرو، اختلاف زیاد قیمت آن در ایران نسبت به بازار چین است؛ اما این اختلاف قیمت چقدر است؟

جک اس سه در بازار ایران گران تر از چین؟

مدل 2021 جک اس سه در بازار چین، چیزی در حدود 73 هزار و 900 یوان معادل 326 میلیون و 268 هزار و 500 تومان قیمت دارد. این قیمت با احتساب مالیات، گارانتی و سایر هزینه های جانبی است. مسلما برای مونتاژ نماینده، هزینه های جانبی وجود ندارد و قیمت تمام شده کمتر است. این در حالی است که کرمان موتور، نسخه اولیه این خودرو را در بازار ایران عرضه می نماید. طبق آخرین بخشنامه فروش این شرکت، جک اس سه به قیمت 528 میلیون تومان به فروش رسید. در بازار امارات متحده عربی نیز جک اس سه تیپ لاکچری مدل 2021 با قیمت حدود 47 هزار درهم معادل 360 میلیون تومان در دسترس خریداران است.

با یک جمع و تفریق ساده می توان دریافت که کرمان موتور، جک اس سه 2014 را حدود 200 میلیون تومان گران تر نمونه 2021 عرضه شده در چین، در ایران عرضه می نماید.

اوضاع جک اس سه در بازار چین چگونه است؟

جک در ابتدای عرضه اس سه، توانست در سال 2014 میلادی آمار فروش 50 هزار دستگاه را در چین ثبت کند. بیشترین آمار فروش جک اس سه در چین بین سال های 2015 و 2016 میلادی است. به ترتیب 196 هزار و 779 دستگاه و 197 هزار و 947 دستگاه از جک اس سه در چین فروش رفت. پس از سال 2017، آمار فروش جک اس سه به یک سوم رسید. در این سال 53 هزار و 523 دستگاه از این خودرو به فروش رسید. در نهایت، کمترین آمار فروش جک اس سه در زادگاهش متعلق به سال 2020 میلادی است؛ تعداد 1987 دستگاه در این سال ثبت شد.

کرمان موتور چند دستگاه فروخت؟

بر اساس آخرین آمار منتشر شده به وسیله کرمان موتور، در سال 99 تعداد 3719 دستگاه جک اس سه در ایران به فروش رسیده است. در سال 98 البته آمار فروش این خودرو بهتر بوده و تعداد 4236 دستگاه ثبت شده است.

آمار افتضاح در اروپا؛ در سه سال کمتر از دو هزار دستگاه!

جک اس سه از معدود خودروهای چینی است که توانست با شراکت DR Motor به بازار اروپا راه یابد. این خودرو به طور محدود با نام DR4 در ایتالیا عرضه شد. در بازه زمانی بین سال 2018 تا 2020، شرکت DR Motor تعداد 1914 دستگاه DR4 به فروش رساند. سال 2021 میلادی آمار فروش تنها سه دستگاه ثبت شده است. در ماه های ژانویه، مارس و سپتامبر، یک دستگاه DR4 به فروش رسید.

جک اس سه را بشناسید

جک اس سه، یک کراس اوور جمع و جور است که به وسیله کرمان موتور عرضه می گردد. این خودرو به موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 107 اسب بخار و 155 نیوتن متر گشتاور مجهز است. جعبه دنده این خودرو از نوع CVT است و به صورت مصنوعی، امکان ایجاد شش دنده را در حالت دستی دارد. از جمله تجهیزات جک اس سه می توان به دو کیسه هوا، سانروف، سنسور نور، جایگاه های چرمی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، ترمز کمکی هیدرولیکی، سنسور و دوربین پارک عقب اشاره نمود. هم اکنون قیمت این خودرو در بازار چیزی در حدود 640 میلیون تومان است.

سال هاست که بازار خودروی ایران، به بیماری هاچ بک های مرتفع مبتلا است. خودروهایی که نه امکان مانور خودروهای آفرود را دارند و نه همچون خودروهای هاچ بک، چابک هستند. به عبارتی، این نوع خودروها را می توان به سان یک شتر مرغ دانست. کرمان موتور از سال 90 با عرضه توجوی جی سه، رسما نماینده و پایگاه مونتاژ محصولات سواری جک در ایران شد. در سال 96، کرمان موتور برای عقب نماندن از قافله شتر مرغ پروری، جک اس سه را به سبد محصولات خود اضافه نمود! این کراس اوور جمع و جور شهری در ابتدای ورود به بازار، رقبایی مثل چانگان CS35، ام وی ام X22 و رنو ساندرو استپ وی را پیش رو داشت. اگر چه از میان رقبای نام برده، تنها X22 به جای مانده است.

کاسبی تحریم با فروش خودروهای درجه دو و سه چینی

تحریم صنعت خودرو، خروج برندهای مطرح از کشور و ممنوعیت واردات از جمله عواملی است که راه را برای چینی ها در ایران هموار کرد. البته در این راه بدون رقیب، چینی ها و شرکای ایرانی هر آن چه که دوست دارند (سود بیشتری دارد) را وارد ایران می نمایند. نه تنها جک، بلکه محصولات بسیاری از برندهای چینی موجود در بازار کشور، با قیمت بیشتری نسبت به چین در ایران عرضه می شوند. بعضی مدعی هستند که دلیل افزایش قیمت خودروهای چینی در بازار ایران، افزایش هزینه حمل و نقل و البته افزایش تعداد بندرگاه هایی است که محموله قطعات باید از آن ها عبور نمایند. هزینه کسبه تحریم که قطعات را به شیوه های مختلف خریداری می نمایند نیز قطعا روی قیمت تمام شده موثر است.

جایگزین پراید در راه بازار / هر آنچه از خودرو مقرون به صرفه ایران خودرو می دانیم
آسنا اتوماتیک 48 هزار دلاری؛ پول ژاپنی درجه یک بده خودرو چینی درجه دو سوار شو
سرنوشت خودروی YP110 چه شد؟ آیا خودرو ایرانی رقیب سایپا و ایران خودرو وارد بازار می گردد؟
منبع: بیت ران

به "خودرو جک اس سه چقدر گران تر از چین در ایران فروخته می گردد؟ ، کاسبی در تحریم به سبک چینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودرو جک اس سه چقدر گران تر از چین در ایران فروخته می گردد؟ ، کاسبی در تحریم به سبک چینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید