دره پیازچال، طبیعتی چهارفصل در اطراف تهران

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، دره پیازچال تهران

کوله های خود را بسته اید؟ درست است که امروز شنبه است و دیگر تا سرانجام هفته تعطیلی وجود ندارد اما قسمت خوب قضیه این است که شما برای آنالیز گزینه های پیش رویتان یک هفته وقت دارید پس به همین دلیل امروز به سراغ دره پیازچال تهران می رویم تا آن را بهتر بشناسیم. دره پیازچال در نزدیکی تهران قرار گرفته است و از جمله سرسبزترین منطقه ها نزدیک تهران است که برای آخر هفته یک مقصد عالی محسوب می گردد. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، دره پیازچال تهران را بهتر بشناسیم.

دره پیازچال، طبیعتی چهارفصل در اطراف تهران

دره پیازچال تهران در واقع نام دره ای مرتفع در ارتفاعات البرز جنوبی است که دقیقا مشرف به شهر تهران می باشد. دره پیازچال از راستا پایانیی راستا کوهنوردی کلکچال تا قله های دوقلوی آن و تا پایانی دره دارآباد و دو چشمه جاری کشیده شده است. شاید برایتان جالب باشد تا بدانید که این دره تقریبا در تمامی ایام سال و حتی در فصل زمستان هم به نوعی سرسبز می باشد و از جمله منطقه ها چهارفصل تهران محسوب می شود.

پیازچال در واقع یکی از برترین مقاصد برای طبیعت گردی و نفس تازه کردن و زدودن غبار خستگی یک هفته کاری و پر کوشش در این هوای سرد و حال و هوای دل انگیز و طبیعت چهارفصل دره پیازچال است. از نظر اطلاعات جغرافیایی و راه پیشرو، جهت دره شرقی- غربی و طول دره در حدود 3 کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا در ابتدای دره 2700 متر و در پایان 3200 متر است. اگر می خواهید تا در راستا درست قرار بگیرید از پارکینگ دارآباد به سمت قله دارآباد حرکت کنید.

خبر خوب برای شما این است که از پارکینگ تا تنها کافه موجود در این راستا حدود 15 دقیقه فاصله است که از پاکوپ سمت راست رودخانه با شیبی تقریبا میانه آغاز و تا کافه سربند غلاک ادامه پیدا می نماید و از آن جا به بعد است که راستا برای شما تا مدتی تقریبا صاف و هموار می شود.

توجه داشته باشید که پس از طی این راستا و حدود 300 متر جلوتر از کافه، وارد پاکوبی خواهید شد که از اولین دره سمت راست آغاز شده و به یال شن سیاه و در نهایت قله ختم می شود. برای راهنمایی شما در این محل اولین تابلوی راهنما دیده می شود که با تماشا آن می توانید متوجه شوید که در راستا درستی قرار گرفته اید. حال اگر به همین راستا ادامه دهید، در راستا یال که نهایتا به خط الراس قله ختم می شود سه پاکوب از پاکوب اصلی یال جدا می شود که شما را به سمت چپ دره و چشمه درازلش راهنمایی خواهد کرد.

در تقاطع پاکوب دوم پیازچال لوله آب بزرگی وجود دارد که دارای آبی گواراست و متعاقبا شما می توانید تا آب مورد احتیاج خود را از آن جا بردارید. پیشنهاد می کنیم که این کار را انجام دهید زیرا باید این نکته را بدانید که تا صعودتان به قله چشمه و آب آشامیدنی دیگری در راه برای شما وجود ندارد. همین راه را اگر ادامه دهید، در ادامه به جاده خاکی و ماشین رو خواهید رسید.

در همین فرایند، راستا را از روی یال ادامه دهید تا به خط الراس بالا در ارتفاع 2500 متر برسید. از اینجا با تغییر زاویه ی90 درجه به سمت چپ و از روی خط الراس راستا را ادامه دهید. پس از دقایقی به یک ساختمان و سیم خاردارهای منطقه نظامی متروکه می رسید و با ادامه راستا بر روی خط الراس به قله 3170 متری دارآباد خواهید رسید.

شگفتی های موجود در راستا دره پیازچال تهران همین جا تمام نمی شود و هنوز هم ادامه دارد. با گذر از قله های چپ دره با ارتفاع 3180 متر، قله چمبره بند با ارتفاع 3160 متر، شهربانو کُشک با ارتفاع 3300 متر به قله سیاه بند به ارتفاع 3320 متر خواهید رسید.

پس از قله سیاه بند با عبور از چند متر از راستا ریزشی سنگلاخی میان بر، از میان سنگ های موازی به سوی گردنه لو پهنه در ارتفاع 3180 متری سرازیر خواهید شد. پس از رسیدن به این نقطه، راستاتان را به سوی ارتفاعات غربی راهنمایی نمایید. سپس از یک راستا سنگلاخی بالا بروید تا به بند لارکرور در ارتفاع 3380 متری دامنه البرز برسید.

در اینجا دو راه برای شما وجود دارد، اول صعود سوزنی لارکرور و دیگری عبور از راستا پایین تر از خط الراس که البته به گفته کوهنوردان حرفه ای و افرادی که هر دو راستا را امتحان نموده اند، راستا شماره 2 برای شما کم خطر تر است.

پس از عبور به دامنه قله اول لزون به ارتفاع 3540 متر خواهید رسید. به این نقطه که برسید، روستای ایگل در سمت راست شما قرار گرفته است. بعد از صعود به قله پیازچال در تهران دیگر وقت آن است تا به سمت دشت پیازچال و چشمه ای که در ان قرار گرفته است، حرکت نمایید. پس از رسیدن به گردنه پیازچال در ارتفاع 3260 متر به چشمه پیازچال خواهید رسید. قله دارآباد از شرق به گردنه تخت تلهرز و قوچک و از غرب به صورت خط الراس به قله چمبره بند، قله سیاه بند، قله بندلارکرور، قله لزون شرقی، قله لزون غربی، قله چهارپالون و قله توچال متصل می شود.

تبریک می گوییم شما در گردش در دره پیازچال تهران به نقطه ای رسیده اید که دیگر می توانید به هر کجا که در این منطقه بخواهید، بروید. به طور مثال، در قله دارآباد جان پناه سنگی کوچکی وجود دارد. زیربنای این جان پناه 40 متر است و دارای یک اتاق مستطیلی شکل و سقفی شیروانی به شکل نیمه ای استوانه ای و بدنه ای سنگی است که در آن حدود 15 نفر می توانند در یک زمان واحد به راحتی استراحت نمایند.

عبور از خط الراس احتیاجمند مهارت و تجربه کافی در کوهنوردی است و حتما باید با افرادی طی شود که قبلا این راستا را رفته اند و کوهنوردانی حرفه ای هستند. در این دره هر چیزی که شما را در یک کوهنوردی و طبیعت گردی جانانه احتیاج دارید تا به هر آن چه که باید ببینید برسید، خواهید رسید البته باید حتما مقررات لازم برای کوهنوردی و طبیعت گردی را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که از قله دارآباد تا گردنه پیازچال در صورت شرایط مساعد جوی و راستا حداقل 5 ساعت زمان ضروری است.

برای این که به دره پیازچال تهران بروید، به این نکات حتما توجه نمایید:

  • قبل از رفتن به پیازچال حتما وضع آب و هوا را چک کنید.
  • یکی از نکاتی که باید در نظر بگیرید این است که یک راستا جایگزین در مواقعی که هوا بد می شود، دچار جراحت و یا مریضی می شوید و یا مسائل دیگر پیش می آید، برای ادامه پیمودن راستا دره پیازچال در تهران داشته باشید.
  • در طول راستا کوه نوردی خود در راه رسیدن به دره پیازچال تهران به صورت مناسب آب بنوشید تا آب بدنتان در طول سفر کم نشود.
  • وسایلی مانند ژل آتش زنه، پارچه های الکلی و وسایلی از این قبیل برای روشن کردن سریع آتش به دردتان می خورد پس سعی کنید در طول کوهنوردی و طبیعت گردی در دره پیازچال ه همراه داشته باشید.
  • کیسه زباله سنگین برای حفاظت از باران های اضطراری، سرپناه و وسایل و لباس های گرمایشی و یک سوت برای درخواست یاری، از لوازم بقا در طبیعت هستند که به دردتان می خورد پس یا این وسایل را به همراه داشته باشید و یا مهارت های خود را بهبود ببخشید.
  • شما در کیف یاری های اولیه خود باید حداقل مقادیری از داروهای مسکن و ضد درد و تورم مثل ژلوفن را به همراه داشته باشید. بعلاوه یکی باند کشی برای مواقع ضروری و مواد اولیه برای درمان زخم و خونریزی همانند پماد آنتی بیوتیک، گاز استریل، باند کوچک، چسب های نواری جنس خوب و بعضی از وسایل دیگر برای شما از وسایل ضروری کوهنوردی و طبیعت گردی در دره پیازچال تهران بلکه هر مقصد دیگری لازم می شود.
  • کرم ضد آفتاب و عینک دودی است که از ضروریات سفر محسوب می شوند و از مزیت های انان لازم نیست زیاد بگوییم.
  • بهتر است خوراکی های مقوی با خود به همراه داشته باشید که از جملهی آن ها می توان به دانه های روغنی، بادام، انجیر خشک و … اشاره نمود.
  • یک جفت کفش مناسب کوه نوردی راحت و سبک و یا در مواقعی کتانی های با کیفیت برای کوه نوردی که مناسب هستند را انتخاب کنید.
  • این وسایل به شما برای پیدا کردن راستاتان یاری می نماید. حتی ساده ترین قطب نما هم می تواند جزو وسایل ضروری برای طبیعت گردی باشد که به دردتان می خورد.
  • جوراب های مناسب طبیعت گردی، رطوبت اضافی پوست شما را از بین می برند و برای شما مثل یک کفپوش عمل می نمایند پس نتیجه می گیریم مخصوصا برای همچین راستای از این جوراب ها استفاده نمایید.
  • یک شال و کلاه گرم، لوازم کوچکی هستند و وزن چندانی ندارند اما حتی از یک ژاکت اضافه در گرم نگه داشتنتان موثر است.
منبع: الی گشت

به "دره پیازچال، طبیعتی چهارفصل در اطراف تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دره پیازچال، طبیعتی چهارفصل در اطراف تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید