روابط گردشگری ایران و صربستان در چه شرایطی واقع شده است؟

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، صرب ها پس از مطالعه روی ذائقه ایرانی ها و لغو ویزا قرار است خط هوایی مستقیم نیز بین تهران و بلگراد ایجاد و روابط گردشگری خود را با ایران بیشتر نمایند.

روابط گردشگری ایران و صربستان در چه شرایطی واقع شده است؟

اردیبهشت ماه سال جاری بود که رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی ایران در ملاقات ولادان ووکوساولیویچ وزیر فرهنگ و رسانه صربستان در تهران مصاحبه کرد و از رویکرد تازه ایران برای ایجاد روابط دوجانبه و چندجانبه با دیگر کشورها با موضوع تعاملات فرهنگی و جهانگردی اطلاع داد.

اسفندماه سال گذشته و در سفر علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به صربستان نیز دولت این کشور اعلام کرد که اراده جدی برای توسعه تجارت بین دو کشور دارد و خواهان امضای موافقت نامه تجارت آزاد بین صربستان و ایران شد.

همان موقع اولین تور جهانگردی ایران شامل حدود 200 جهانگرد هنگام ورود به صربستان در مراسم ویژه ای مورد استقبال معاون نخست وزیر و وزیر جهانگردی، تجارت و ارتباطات صربستان و بعلاوه سفیر ایران قرار گرفتند.

از زمانی که کشور صربستان اعلام کرد که ویزای جهانگردی این کشور برای اتباع هندی و ایرانی لغو شده است، بسیاری از ایرانی ها چمدان های خود را بستند و راهی شدند اما بعضی از آن ها به تاریخ لغو ویزا دقت ننموده بودند چرا که این لغو ویزا از یازدهم شهریورماه اجرایی می شد، بعضی دیگر هم به واسطه مشکلاتی که در پاسپورت داشتند اجازه ورود نگرفتند. به همین خاطر نتوانستند به صربستان وارد شوند و به ترکیه دیپورت شدند.

یعقوب قاسمی مجری تورهای جهانگردی صربستان و از فعالان حوزه تورهای ورودی اعلام کرد:

دلیل برگشت این جهانگردان نداشتن واچر هتل و یا مشکل در پاسپورت و در اختیار نداشتن پول کافی بوده است. اگرچه صربستان ویزای خود را برای ایرانی ها لغو کرد، اما اعلام کرد که باید هر کسی که وارد کشور می گردد از قبل برنامه اش معین باشد، یعنی بداند کدام هتل قرار است برود و از قبل هزینه آن را نیز پرداخت نموده باشد و یا بابت هر روز که در آنجا اقامت دارد، حداقل 100 یورو با خود همراه داشته باشد. اصلا این طور نیست که وقتی ویزا لغو شد هر کسی بتواند چمدان بسته و وارد کشور دیگری گردد.

از ماه آینده قرار است پرواز مستقیمی بین بلگراد و تهران برقرار گردد در این صورت رفت و آمدها به این کشور زیاد خواهد شد. البته در فصل تابستان نیز پرواز مستقیمی وجود داشت که مهلت آن تمام شد و مسافران آن نیز با ویزا به صربستان رفتند.

مسافرانی که می خواستند از ایران به صربستان با تور جهانگردی بروند باید بابت ویزا تنها 7 دلار می پرداختند این هزینه اگرچه زیاد نبود اما همین هزینه نیز از مبلغ تورهای جهانگردی حذف شد. اما افرادی که انفرادی به این کشور می رفتند 98 دلار باید می پرداختند.

جهانگردان صرب مانند جهانگردان کشورهای دیگر بیشتر از راستا سنتی و جهانگردی ایران بازدید می نمایند یعنی شهرهای تهران، اصفهان، یزد و کاشان. فعالان جهانگردی ایران، می خواهند کرمان و بعضی از شهرهای شمالی را نیز به پکیج آنها اضافه کند. هر چند که بیشتر جهانگردان ترجیح می دهند که همان راه کلاسیک را طی نمایند.

اکنون عزم صربستان بر توسعه راوبط بهتر با ایران است به همین خاطر آن ها از سال گذشته مطالعات خود را درباره جهانگردان ایرانی، ذائقه آنها و علاقه مندی های آنها آغاز نموده اند تا هر چه بیشتر از بازار جهانگردان ایران بهره ببرند. اقدامی که می بایست ایران نیز انجام دهد.

قاسمی در این باره از برگزاری شب ایرانی در صربستان اطلاع داد و گفت:

یک ماه دیگر این همایش برگزار خواهد شد تا آنها با جاذبه های ایران بیشتر آشنا شوند. بعلاوه می خواهیم تعدادی از فعالان جهانگردی صربستان را به ایران آورده و ظرفیت ها را به آنها معرفی کنیم.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر

به "روابط گردشگری ایران و صربستان در چه شرایطی واقع شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روابط گردشگری ایران و صربستان در چه شرایطی واقع شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید