رویکردها نسبت به صنعت حمل ونقل بین المللی باید متحول شود

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، نایب رئیس فدراسیون بین المللی اتحادیه های شرکت های حمل ونقل بین المللی (Freight forwarders) حضور در این فدراسیون را برای صنعت حمل ونقل کشور فرصتی بی بدیل توصیف و بر نهایی شدن عضویت ایران در کنوانسیون (ADR) که به مصوبه مجلس نیاز دارد، تاکید کرد.

رویکردها نسبت به صنعت حمل ونقل بین المللی باید متحول شود

فرید صفارزاده از فعالان صنعت حمل ونقل کشور و نخستین ایرانی که به عنوان نایب رئیس فیاتا انتخاب شده است در گفت وگویی با پایگاه خبری اتاق ایران بر ضرورت عضویت ایران در موافقت نامه (ADR) تاکید کرد.

او با بیان این مطلب که خوشبختانه تا به امروز ایران توانسته در بیشتر کنوانسیون های بین المللی عضو شود، تنها مورد مهمی که هنوز نهایی نشده را موافقت نامه حمل ونقل جاده ای کالا و محصولات خطرناک (ADR) برشمرد و با توجه به اینکه برای نهایی شدن این مهم باید مصوبه مجلس را داشته باشیم از کنندگان خواست تا برای تقویت جایگاه صنعت حمل ونقل کشور در سطح بین الملل فرایند عضویت را سرعت ببخشند.

به گفته این فعال اقتصادی هدف این کنوانسیون یکسان سازی و هماهنگ کردن حمل ونقل کالاهای خطرناک در سطح قاره اروپاست و از آنجا که سالیانه اندازه قابل توجهی از کالاهای خطرناک از طریق ناوگان حمل ونقل بین المللی جاده ای متعلق به کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی از قلمروی ایران عبور کرده و یا کالاهای وارداتی یا صادراتی ایران با ماهیت خطرناک از/به سایر کشورها حمل می شود، الحاق به موافقت نامه (ADR) می تواند در راستای حمل ونقل ایمن این گونه مواد اهمیت بسیار زیادی داشته باشد و توسعه استانداردهای ایمنی حمل ونقل مواد خطرناک در کشور می تواند از مزایای الحاق به این موافقت نامه باشد.

او گفت: حمل ونقل ایمن و در عین حال سریع و ارزان این مواد، ضمن اینکه موجب بهبود جایگاه ترانزیتی کشور می شود به علاوه افزایش اشتغال زایی را در پی خواهد داشت و نهایی نشدن فرایند الحاق ایران به این موافقت نامه در شرایط کنونی یکی از چالش های جدی صنعت حمل ونقل ایران برای عبورومرور جاده ای در اتحادیه اروپا و قفقاز است.

صفارزاده با نگاهی به ویژگی های ارزشمند ایران در حوزه حمل ونقل مانند امنیت، سرعت، دسترسی به آب های آزاد، وجود بنادر مجهز برای پهلوگیری کشتی ها، وجود شبکه جاده ای مناسب و همچنین شبکه ریلی گسترده کشور، تعداد بالای کشورهایی که در همسایگی ایران قرار دارند و وجود بازار مصرفی وسیع در اطراف کشور، شرح داد: ایران برای افزایش سطح مناسبات بین المللی، ظرفیت های بسیاری دارد که متاسفانه از آنها به صورت اثربخش و کارآمد بهره برداری نشده است. استفاده از این ظرفیت ها مستلزم تغییر رویکرد دولت مردان و سیاست گذاران نسبت به صنعت حمل ونقل و جایگزین کردن دیدگاه های سنتی با نگاه سیستمی و آینده پژوهانه است.

این فعال اقتصادی همچنین اجتناب از بخشی نگری در تصمیم گیری ها و حذف ضوابط پیچیده و تشریفات بوروکراتیک موجود در زمینه ترانزیت، صادرات و واردات، پرهیز از موازی کاری و بازنگری قوانین موجود با نگاه منطقه ای و جهانی به منظور روان سازی فعالیت های تجاری را ضروری دانست.

نایب رئیس فیاتا در بخش دیگری از سخنان خود به اصل آموزش اشاره کرد و گفت: لازمه پیاده سازی توسعه کیفی و تقویت صنعت حمل ونقل، آموزش است. رانندگان و فعالان این صنعت باید به طور مستمر آموزش های لازم را برای حضور در صحنه بین المللی دریافت کنند و با استفاده از تجربه و اطلاعات موجود سطح کیفی فعالیت های خود را در این حوزه بهبود ببخشند. به زبان ساده تر چنانچه هم زمان با توسعه فضای کسب وکار و استفاده از فناوری ها و روش های تازه، مجریان/افرادی که قرار است راهبردها و برنامه ها را پیاده سازی کنند در آن زمینه آموزش ندیده باشند، هر چقدر هم برنامه ریزی دقیقی ارائه دهند در زمان اجرا با شکست روبرو خواهند شد.

صفارزاده امکانات و موقعیت ایران در صنعت حمل ونقل را قابل قبول توصیف کرد و با توجه به شرایط موجود تمرکز بیشتر و برنامه ریزی دقیق تر در این عرصه را ضروری خواند.

او در ادامه انتخابش به عنوان نایب رئیس فیاتا را فرصتی برای شنیده شدن صدای ایران در صحنه جهانی دانست و گفت: به هر حال ایران به دلیل تحریم و شرایطی که در آن به سر می برد فرصت های کمتری برای دیده شدن در سطح جهانی پیدا می کند، بنابراین باید از اندک موقعیت های خود به بهترین شکل استفاده کند. در این بین حضور در فیاتا فرصت خوبی برای هماهنگ شدن با این صنعت در سطح بین المللی است.

فدراسیون بین المللی اتحادیه های شرکت های حمل ونقل بین المللی فورواردر وظیفه هماهنگی فعالیت های ترابری در سطح جهان را به عهده دارد و به عنوان نهادی که بارنامه های حمل ترکیبی را طراحی و تدوین کرده است شناخته می شود، این بارنامه ها تنها سند قابل معامله از نظر اتاق بازرگانی بین المللی و بانک های طرف حساب برای گشایش اعتبارات اسنادی هستند.

فیاتا در سال 1926 در وین تاسیس شد و مقر آن در ژنو است. 109 اتحادیه از 150 کشور جهان عضو آن هستند. این سازمان با داشتن 40 هزار عضو نقش بسزایی در چرخه حمل ونقل و لجستیک بین المللی داشته و همکاری بسیار نزدیکی با سازمان ملل و اتحادیه اروپا دارد و به عنوان یک سازمان رسمی در جهان شناخته می شود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "رویکردها نسبت به صنعت حمل ونقل بین المللی باید متحول شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویکردها نسبت به صنعت حمل ونقل بین المللی باید متحول شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید