معمول ترین ایرادات فنی در خودروها

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، بروز بعضی ایرادات فنی در میان انواع خودروها شایع ترند و رانندگان باید درباره نحوه برطرف آن ها اطلاعات لازم را داشته باشند.

معمول ترین ایرادات فنی در خودروها

به گزارش وبلاگ کشتی گیران به نقل از زومیت، در میان اغلب خودروها، ایرادات فنی مشترکی به چشم می خورند. برخی از آن ها به سادگی کم نورشدن چراغ ها و برخی به پیچیدگی روشن نشدن خودرو است. در هر حالت راننده، باید از دلایل ایرادات آگاه باشد تا بتواند برترین راهکار را برای برطرف مقطعی یا کلی مشکل پیش بگیرد. درادامه، برخی از ایرادات فنی شایع در خودروها و دلایل رخ دادن و نحوه مواجهه با آن ها را برمی شماریم.

چرا راهنمای خودرو سریع تر از معمول خاموش و روشن می گردد؟

اگر به یک باره سرعت خاموش و روشن شدن چراغ راهنمای خودرو به دوبرابر افزایش یابد، نشان دهنده آن است که یکی از چراغ های خودرو سوخته یا دچار مشکل شده است. بروز این ایراد فنی می تواند بر امنیت شما یا دیگر خودروها تأثیر بگذرد؛ بنابراین، سریع تر باید آن را برطرف کنید. تشخیص چراغ معیوب کار دشواری نیست و تعویض آن در بسیاری از خودروها آسان تر از آن است که به تعمیرکار متخصص احتیاج داشته باشد. تنها کافی است چراغ مناسب را خریداری کنید و چراغ معیوب را تعویض کنید. در برخی خودروها که برای تعویض چراغ باید کل محفظه چراغ خودرو باز گردد، بهتر است از متخصص یاری گرفته گردد.

چرا خودرو روشن نمی گردد؟

شایع ترین علت این ایراد ضعف باتری خودرو است. عمر مفید باتری خودرو معمولا بین 5 تا 6 سال یا 100 هزار کیلومتر است. اغلب نشانه های اولیه ای از کاهش توان باتری وجود دارد که ازجمله آن ها می توان به سخت استارت خوردن خودرو و خوابیدن باتری بعد از یک تا دو روز استفاده نکردن از خودرو اشاره نمود. اشخاص غیرحرفه ای هم می توانند باتری را تعویض نمایند؛ اما بهتر است متخصص ضمن تعویض باتری، از صحت عملکرد دینام مطمئن گردد؛ چراکه در مواردی ایراد دینام سبب ضعیف شدن باتری می گردد.

صدای جیغ ناشی از فشردن پدال ترمز بیانگر چیست؟

لنت های ترمز عمر محدودی دارند. اگر مدت زیادی از زمان تعویض لنت ها می گذرد، صدای جیغ ناشی از ترمزگیری نشانه ای اضطراری از تمام شدن لنت ها است و سریع تر باید با مراجعه به فردی متخصص آن را تعویض کنید. تعویض نکردن به موقع لنت ها ضمن ایجاد خطرهای ایمنی، می تواند روی دیسک های ترمز خط وخش بیندازد و درادامه هزینه های سنگین تری به مالک خودرو تحمیل کند.

چرا فرمان خودرو دچار لرزش می گردد؟

طیف وسیعی از ایرادات فنی می تواند سبب بروز لرزش در فرمان گردد. این ایرادها گاهی ساده و کم هزینه، مانند جایگزینی تایرهای عقب و جلو و گاهی جدی و پرهزینه اند. علت اصلی لرزش فرمان خراب شدن یاتاقان های چرخ ها یا بروز ایراد در سیستم تعلیق یا بالانس نبودن تایرها است. برای برطرف این ایراد باید به مکانیک مراجعه گردد.

چرا چراغ هشدار پیشرانه روشن است؟

در بیشتر خودروهای مدرن، بیش از 200 ایراد فنی می تواند سبب روشن شدن چراغ هشدار پیشرانه روی صفحه کیلومترشمار گردد. طیف این ایرادات از کاهش سطح روغن پیشرانه تا مسائل اساسی و پیچیده گسترده است. برای تشخیص دقیق و سریع ایراد، حتما باید به متخصص مراجعه گردد.

چرا خودرو ریپ می زند یا خفه می نماید؟

ریپ زدن یا خفه کردن خودرو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از عوامل مهم ایجاد این حالات در خودرو می توان به کثیف بودن فیلتر سوخت و انژکتور و معیوب بودن شمع ها و وایرها اشاره نمود. به علاوه، بروز ایراد در خط مکش هوای پیشرانه هم می تواند سبب این مسائل گردد. با اینکه رانندگی با وجود این مسائل اغلب خطرناک نیست، درصورت وجود مسائل پیچیده تر، رانندگی در سرعت های سریع ممکن است خطرناک باشد؛ درنتیجه پیشنهاد می گردد سریع تر این مسائل را برطرف کنید.

چرا چراغ های خودرو کم نور شده اند؟

با گذشت زمان، قاب پلاستیکی چراغ ها کثیف و دچار خط وخش می گردد و به سبب قرار گرفتن در معرض آفتاب، دچار تیرگی می گردد. برای برطرف این مشکل باید ضمن شست وشوی چراغ ها، درصورت وجود خط و خش روی آن ها، از سنباده نرم برای از بین بردن خط وخش استفاده کرد.

چرا مصرف سوخت خودرو افزایش یافته است؟

افزایش مصرف سوخت دلایل متعددی دارد که اغلب جدی نیستند. برای آنالیز علت این موضوع باید مطمئن شوید که بار اضافی در خودرو وجود ندارد تا سبب افزایش وزن و مصرف سوخت گردد. به علاوه، وجود تجهیزات اضافی مثل باربند روی سقف خودرو می تواند تأثیر منفی بر ضریب درگ و ویژگی های آیرودینامیک خودرو بگذارد و با ایجاد مقاومت دربرابر هوا، سبب افزایش مصرف سوخت گردد. اگر موارد ذکرشده آنالیز شد و مشکل مصرف سوخت همچنان وجود داشت، باید باد تایرها تنظیم یا فیلتر هوا و شمع ها تعویض گردد.

پیشنهادهایی برای کاهش هزینه تعمیرات

بسیاری از رانندگان با توجه نکردن به صداهای غیرطبیعی خودرو و سعی در به تعویق انداختن تعمیرات در طول زمان، متحمل هزینه های هنگفت تعمیر می شوند. همیشه به یاد داشته باشید که تعمیرات به موقع و بازدیدهای ادواری می تواند سبب کاهش هزینه های نگه داری خودرو گردد. کنترل باد و جایگزینی به موقع تایرهای عقب و جلو، کنترل و تعویض روغن و آب خودرو از کارهایی ساده ای است که می تواند جلو هزینه های سنگین تعمیرات را بگیرد.

منبع: جام جم آنلاین

به "معمول ترین ایرادات فنی در خودروها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معمول ترین ایرادات فنی در خودروها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید