وقتی ما سمند را جهانی کردیم!

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، چند ساعت قبل یعنی حدود نیمه یک شب تابستان، تماشای یک عکس باعث شد که به خودم افتخار کنم و از آن هم بالاتر، به وجود صنایع خودروسازی پیشرفته در کشورم ببالم. وقتی چشمان مشتاق الهام علی اُف، رئیس جمهور کشور دوست و همسایه یعنی آذربایجان، را پشت فرمان اتومبیل خزر دیدم واقعاً سر از پا نمی شناختم و در پوست خود نمی گنجیدم. جالب بود که خودروی خزر شباهت بسیاری به سمند خودمان داشت و تازه متوجه شدم که ما چقدر از رئیس جمهور یک کشور همسایه خوشبخت تر هستیم که سمند را حدود 20 سال پیش سوار شدیم در حالی که امروز الهام علی اُف تازه این خودرو را کشف و درک نموده است!

وقتی ما سمند را جهانی کردیم!

موضوع وقتی جالب تر شد که متوجه شدم چند دستگاه از اتومبیل خزر برای بازماندگان جنگ قره باغ در نظر گرفته شده و به نوعی یک پاداش مجذوب کننده برای سربازان آذربایجان محسوب می گردد. البته متوجه نشدم که عالیجناب علی اُف به چه منظور پشت فرمان اتومبیلی نشسته که قرار است نماد نه چندان مجذوب کنندهی از صنعت خودروسازی ایران در آن سوی خزر باشد؟!

شاید هم مهندسان گرامی شرکت آذماش که یک جوینت ونچر بین ایران خودرو و عزیزان آذربایجانی است، قرار است به منظور دیگری، مثلاً به چالش کشیدن جاده های این کشور، از این رخش ملی ما بهره ببرند! به هر حال، هر چه بود از تماشا رئیس جمهور آذربایجان که در حال راندن یک خودرو سمند برای سربازان آسیب دیده در جنگ بود، سورپرایز شدم.

الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، در حال رونمایی از خزر (سمند)

جالب است که استفاده از رئیس جمهورها در فراوریات خودروسازی ایران یک امر مسبوق به سابقه و قدیمی است. حتماً یادتان هست که جناب هوگو چاوز علیه الرحمه، رئیس جمهور فقید ونزوئلا، هم در راه اندازی خط فراوری سمند در کشورش چه نقش مهمی ایفا کرد و به پاس این همکاری بی دریغ، ایران خودرو هم یک دستگاه سمند قرمز گوجه ای فول آپشن به ایشان اهدا کرد تا موقع دور دور در خیابان های کاراکاس و حومه، نظر رای دهندگان را به خود جلب کند. این شد که کارخانه ونیراتو در ونزوئلا هم راه افتاد و سمند را با نام سنتارو و پراید را به نام تورپیال فراوری کردند و به خلق ونزوئلا فروختند.

جالب است که فراوری خودرو در کشور آفریقایی سنگال هم با مساعدت های رئیس جمهور وقت این کشور برای ایران خودرو فراهم شد. در سنگال هم یک خط فراوری راه افتاد و سمند تبدیل به خودرو ملی سنگالی ها هم شد! اما از حق نباید گذشت که جناب رئیس جمهور سنگال هم نقش مهمی داشت. او از فرط علاقه به مرکب آهنین ساخت ایران، پیشنهاد کرد که نام این خودرو را خودش انتخاب کند و این پیشنهاد هم فی الفور و با اکثریت آرا قبول شد. جناب رئیس جمهور نام ماندوری را برای سمند انتخاب کرد و هفت شبانه روز جشن و سرور بر پا شد. بعدتر البته متوجه شدند که ماندوری نام مادر گرامی آن رئیس جمهور بوده و دوست سیاستمدار ما از این فرصت حداکثر استفاده را برده تا خودش را برای مامان عزیز لوس کند!

هوگو چاوز در حال رانندگی با سمند

رئیس جمهور سنگال در افتتاح خط فراوری سمند

قبلی 1 از 2 بعدی

جالب است که هر دو کارخانه مزبور بعد از مدتی فراوری سمند را بی خیال شدند و ایران خودرو و قطعه سازان بی نوا هم نتوانستند پولشان را از این دو کارخانه بگیرند و کلی ضرر کردند. ظاهراً مونتاژکاران ونزوئلایی و سنگالی گفته بودند بروید از هر کسی که شما را آورده اینجا پولتان را بگیرید! اینطور شد که صادرات اتومبیل به این دو کشور دوست و همسایهٔ چند قاره آن طرف تر متوقف شد. البته یادمان نرود که دو رئیس جمهور عزیز چقدر برای ارتقای صنعت خودروسازی ایران کوشش کردند. شما یک نمونه دیگر از خودروسازان مطرح دنیا را پیدا کنید که چنین شانسی داشته باشند!

کارخانه مشترک ایران خودرو و آذرماش در سال 2016 میلادی راه اندازی و در سال 2018 در جریان سفر رییس جمهور ایران به آذربایجان افتتاح شد. قرار بر این بود که محصولات لوکس و بدون عیب و نقص ما ایرانی ها، یعنی دنا، دنا پلاس، رانا، سمند، 206 و 207 و … در جمهوری آذربایجان فراوری گردد. با توافق اجرا شده، شرکت مشترکی میان ایران خودرو و بخش خصوصی آذربایجان تاسیس شد که طرف آذری سهم 75 درصدی سرمایه گذاری مشترک را تامین کرد و سهم ایران خودرو هم 25 درصد بود. ظاهرا در قرارداد هم آمده که در مرحله اول باید شش هزار دستگاه و در مرحله دوم باید 10 هزار دستگاه خودرو در این واحد صنعتی فراوری گردد.

ما که از تماشا موفقیت های روزافزون ایران خودرو و سایر خودروسازان داخلی مسرور می شویم، اما امیدواریم که ایران خودرو از سرمایه گذاری های قبلی در سنگال و ونزوئلا پند و اندرز گرفته باشد تا دوباره متحمل ضرر و زیان نگردد.

آخرین آگهی های خرید و فروش سمند

منبع: بلاگ دیوار

به "وقتی ما سمند را جهانی کردیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی ما سمند را جهانی کردیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید