این فضاپیمای مرموز پس از 15 سال بازنشسته می گردد! ، عکس

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، دیجیاتو نوشت: AIM اولین بار در سال 2007 به فضا پرتاب شد و تا به امروز در فاصله 595 کیلومتری زمین درحال آنالیز ابرهای زمین بوده است.

این فضاپیمای مرموز پس از 15 سال بازنشسته می گردد! ، عکس

در 15 سال گذشته، ناسا با یک فضاپیمای کوچک درحال کاوش در لبه فضا بوده و ابرهای گریزان تشکیل شده در لایه مزوسفر زمین را آنالیز نموده است. اما این فضاپیما دیگر مانند گذشته عمل نمی کند و همین امر باعث شده است تا آژانس فضایی تصمیم بگیرد که مأموریت خود را خاتمه دهد.

ناسا در وبلاگ خود گفت این فضاپیما که هواشناسی یخ در مزوسفر یا به اختصار AIM نام دارد، پس از اینکه انرژی باتری های خود را از دست داد، دیگر نمی توانست داده های موردنیاز را منتقل کند و همین موضوع باعث شد تا عملیات آن به طور رسمی به خاتمه برسد.

مشکل فضاپیما AIM ناسا

مسائل AIM با باتری های خود اولین بار در سال 2019 گزارش شده بود. بااین حال فضاپیما در آن موقع هنوز به میزان کافی سالم بود که بتواند اندازه مناسبی از داده ها را به تیم تحقیقاتی زمین ارسال کند. اما اکنون ناسا شرح می دهد که اخیراً اوضاع برای AIM بدتر شده است و فضاپیما قادر به جمع آوری داده ها و دریافت دستورات از مرکز کنترل مأموریت نیست.

نکته قابل توجه دیگر اینکه این فضاپیما در مداری با فاصله 595 کیلومتر بالاتر از سطح زمین می چرخد؛ بنابراین تعویض باتری آن به وسیله ناسا یک امر دور از دسترس است.

ناسا در بیانیه خود نوشت که تیم این مأموریت تصمیم گرفته است تا فضاپیما را کنار بگذارد؛ هرچند آن ها همچنان به مدت دو هفته به نظارت بر ارتباطات AIM ادامه خواهند داد تا شاید فضاپیما بتواند مجدداً راه اندازی گردد و سیگنالی را ارسال کند.

AIM در سال 2007 به فضا پرتاب شد و تا به امروز در مداری دایره ای و همگام با خورشید به دور زمین می چرخد. با قرارگرفتن در این موقعیت، AIM توانسته است بلندترین ابرهای زمین را که بر فراز قطب شمال و جنوب تشکیل شده اند، آنالیز کند. هدف اصلی این مأموریت ناسا این بوده است که متوجه گردد چرا ابرهای درخشان شبانه که فقط در هوای گرگ ومیش قابل رؤیت هستند، تشکیل می شوند.

ناسا این مأموریت را فقط برای دو سال برنامه ریزی نموده بود، اما تا به امروز داده های جمع آوری شده به وسیله AIM منجر به 379 مقاله علمی شده است.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "این فضاپیمای مرموز پس از 15 سال بازنشسته می گردد! ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این فضاپیمای مرموز پس از 15 سال بازنشسته می گردد! ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید