جولان شدید آلاینده ها در تهران

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، شهر تهران در چهار ماه ابتدای سال 1401 بود که 62 روز انواعی از آلودگی هوا را به خود دید. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، دلیل آلودگی هوای شهر تهران در ساعاتی از بامداد دو روز گذشته را وزش باد شدید همراه با ورود گردوغبار به مرکز ذکر کرد.

جولان شدید آلاینده ها در تهران

به گزارش ایسنا، تهران در چهارماه اول سال 1401 انواع آلودگی های هوا را به خود دید. از آلودگی در شرایط بسیار ناسالم برای گروه های حساس تا آلودگی در شرایط خطرناک را تهرانی ها تنفس نموده اند. مرکز از اول فروردین ماه تا چهارم مردادماه سال جاری 62 روز آلودگی هوا را تجربه کرد. مردم 53 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس، شش روز ناسالم، یک روز بسیار ناسالم و دو روز خطرناک را در تهران تجربه نموده اند.

تجربه تنفس دو روز هوای خطرناک در مرکز

طی چهارماه اخیر هوای تهران دو روز خطرناک را 20 فروردین ماه و 4خردادماه تجربه نموده است. در هر دو روز آلاینده شاخص ذرات معلق کمتر از 10 میکرون بود و به ترتیب به عدد 332 و 435 رسید.

تهران در روز 3 خرداد 1401

یک روز آلودگی هوای بسیار ناسالم در تهران

آلودگی هوا حتی تابستان هم تهرانی ها را رها نکرد و 13 تیرماه کیفیت هوای مرکز به 261 رسید و با آلاینده شاخص ذرات معلق کمتر از 10 میکرون در شرایط بسیار ناسالم نهاده شد.

شش روز تنفس هوای ناسالم برای تهرانی ها

در اولین ماه بهار 19 فروردین ماه، آلودگی هوا به عدد 190 رسید و با آلاینده شاخص ذرات معلق کمتر از 10 میکرون در شرایط ناسالم برای همه نهاده شد. در هجدهمین روز از دومین ماه بهار نیز تهران آلودگی هوا را در شرایط ناسالم برای همه با آلاینده شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون با رسیدن به عدد 156 تجربه کرد.

در روز 27 همین ماه دوباره هوای تهران در شرایط ناسالم برای همه نهاده شد، اما این بار ذرات معلق کمتر از 10 میکرون بود که هوای تهران را با عدد 163 آلوده کرد.

در اولین ماه تابستان هم هوای مرکز سه بار شرایط ناسالم برای همه را تجربه کرد. 12 تیرماه با شاخص آلاینده ذرات کمتر از 10 میکرون به عدد 174 رسید و در 25 و 31 تیرماه بود که شاخص آلایندگی به ازن تبدیل شد و به ترتیب به عدد 162 و 161 رسید.

تهران در روز 18 اردیبهشت 1401

تجربه 53 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس در مرکز

طی این چهارماه 53 روز هوای مرکز در شرایط ناسالم برای گروه های حساس نهاده شد که تنها یک روز آلاینده شاخص ذرات معلق کمتر از 10 میکرون بود و طی 52 روز دیگر آلاینده های شاخص، ازن و ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بودند.

تهران در 5 تیرماه 1401

در شرایطی تهران آلودگی هوای کم سابقه ای را در ماه های اخیر تجربه نموده است که بامداد چند روز گذشته بار دیگر غلظت آلاینده ها برای ساعاتی بسیار افزایش یافت.

سید محمدمهدی میرزایی قمی، با اشاره به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق در روز های اخیر شرح داد: ذرات معلق کمتر از 10 میکرون معمولا زمانی بالا می رود که گردوغبار افزایش یابد. ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون نیز می تواند منشا طبیعی مانند گردوغبار یا منشا انسان ساز مانند ترافیک و آلاینده های اولیه و ثانویه وسایل نقلیه داشته باشد.

وی اضافه کرد: معمولا در بازه زمانی گرم سال به ویژه سال جاری که گرد و غبار بیشتری را در کشور داشته ایم، آلاینده شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است.

میرزایی قمی درباره ذرات معلق کمتر از 10 میکرون اظهار داشت: ذرات معلق کمتر از 10 میکرون بیشتر منبع طبیعی دارند و حد استاندارد آن ها نسبت به ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بسیار بالاتر است. از نظر غلظت همواره ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون کمتر از ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرون هستند چراکه در واقع بخشی از آن به حساب می آیند.

وی به حد استاندارد ذرات معلق اشاره نمود و گفت: به لحاظ حد استاندارد روزانه برای ذرات معلق کمتر از 10 میکرون عدد 254 میکروگرم بر مترمکعب و برای ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون عدد 35.4 میکروگرم بر مترمکعب در نظر گرفته شده است. معمولا امکان عبور ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون از شاخص مجاز بیشتر است. به همین دلیل تعداد روز های بیشتری از سال آلاینده شاخص شهر ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است چراکه حد استاندارد سخت گیرانه تری برای آن لحاظ می گردد، چون ابعاد بسیار کوچک آن می تواند صدمات بیشتری را به بدن انسان وارد کند.

میرزایی قمی اضافه کرد: گاهی اوقات غلظت هر دو آلاینده ذرات معلق بالا می رود، ولی به دلیل سختگیرانه تر بودن حد استاندارد ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون، این آلاینده تبدیل به آلاینده شاخص شده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره بالا رفتن آلودگی هوا در بامداد دو روز گذشته تهران شرح داد: هنگام وزش باد شدید غلظت بسیار زیادی از ذرات معلق وارد شهر می گردد، در آن ساعات حتی احتمال افزایش ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرون نسبت به ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون نیز وجود دارد؛ به عبارتی به حدی غلظت آلاینده ها بالا هستند که در برخی ساعات به ویژه بامداد چند روز اخیر در تهران شاهد این اتفاق بوده ایم حتی ساعت 2 بامداد دوشنبه (3 مردادماه) شاخص 357 به لحاظ ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون ثبت شد.

روز یکشنبه (2 مرداد) آلاینده شاخص تهران ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بود که به عدد 118 رسید و روز دوشنبه (3 مرداد) آلاینده شاخص به ذرات معلق کمتر از 10 میکرون تبدیل شد و به عدد 143 رسید.

منبع: فرارو

به "جولان شدید آلاینده ها در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جولان شدید آلاینده ها در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید