حقایقی در خصوص تاج محل

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، تاج محل در سمت جنوبی رودخانه یامونا در شهر آگرای هندوستان واقع شده است. این بنای تاریخی در سال 1632 میلادی به دستور شاه دنیا ساخته شد. شاه دنیا این بنای زیبا و بزرگ را به عنوان مقبره و آرامگاهی برای همسر مرحومش به نام ممتاز محل ساخته است. گفتنی است که آرامگاه خود شاه دنیا نیز در این بنا قرار گرفته است.

حقایقی در خصوص تاج محل

مجموعه کامل تاج محل بیش از هفده هکتار وسعت دارد. برآورد شده که ساخت این بنای بزرگ و زیبا بیش از 32 میلیون روپیه در آن موقع هزینه داشته است که در سال 2020، این مبلغ، معادل 70 میلیارد روپیه یا چیزی حدودی یک میلیارد دلار آمریکا است.

در سال 1983، یونسکو این بنای تاریخی را به عنوان میراثی جهانی به ثبت رساند. تاج محل یکی از مسحورنماینده ترین بناها و سازه های تاریخی جهان و هندوستان به شمار میرود. این بنای تاریخی با سبک و سیاق خاص و منحصربه فردی ساخته شده است. تاج محل به علت معماری و ساختار زیبا و خارق العاده اش، به وسیله یونسکو به عنوان یکی از هفت عجایب تازه جهان نام گذاری شده است.

تاج محل، یکی از زیباترین بناهای تاریخی در سرتاسر جهان است که هر کسی را در بهت و حیرت فرو می برد. تقریبا تمام افراد در سرتاسر جهان نام تاج محل را شنیده اند، اما اطلاعات زیادی در خصوص آن نمی دانند. در زیر، لیستی از ده حقیقت و راز جالب در خصوص تاج محل واقع شده است. با ما همراه باشید.

1- نمای رنگین

یکی از شگفت انگیزترین حقایق در خصوص تاج محل این است که این بنا، بازتاب نماینده نور آسمان است و در طی روز و با حالت های مختلف خورشید، شکلی رنگین و پرطراوت به خود می گیرد. در صبح، رنگی صورتی، ظاهر تاج محل را می پوشاند و در ظهر، رنگی طلایی از آن بازتاب می گردد و در شب نیز نمایانگر رنگی نقره ای و درخشان است. تغییر رنگ تاج محل در طی روز نمایانگر حالت های مختلف یک زن است که در این مورد، این زن به خصوص، ممتاز محل است.

2. ساخت و ساز آن

احمد لاهوری، کسی بود که مسئولیت ساخت بنای تاج محل را برعهده داشت. ساخت بنای تاج محل نیازمند به کارگیری بیش از بیست هزار نفر برای انجام کارهای مختلف ساختمانی آن از جمله رنگ کاران، کارگران ساده و خوش نویسان و غیره بوده است.

3. حمل مصالح

ساخت تاج محل نیازمند مصالح ساختمانی زیادی بوده است. از همین رو، به منظور جابه جایی و آوردن تمام مصالح لازم برای ساختن این بنای بزرگ، از بیش از هزار فیل برای حمل و نقل مصالح استفاده شده است.

4. سبک معماری

سبک و سیاق این سازه همچون یک آرامگاه اسلامی است. برای ساخت این بنا، از سنگ مرمرهای کاملا سفید در تمام بنا استفاده شده است. برای برجسته و زیبا کردن آن نیز بیست و هشت نوع مختلف از سنگ های قیمتی و نفیس در داخل سنگ های مرمر به کار گرفته شده است.

5. مدت زمان ساخت

تاج محل، بنایی بسیار بزرگ و گسترده است که مطمئنا ساخت آن بسیار سخت بوده است. یکی از جالت ترین حقایق در خصوص تاج محل، این است که ساخت آن بیش از بیست سال زمان برده است. ساخت تاج محل در سال 1632 شروع شد و کامل شدن آن تا سال 1653 زمان برد.

6. جذب جهانگرد

تاج محل، گوهر صنعت جهانگردی کشور هندوستان به شمار می رود. این بنای تاریخی، محبوب ترین و مشهورترین مقصد جهانگردی در کشور هند است. سالانه بیش از هشت میلیون جهانگرد و مسافر برای تماشا تاج محل، به کشور هندوستان و شهر آگرا سفر می نمایند.

7. چراغانی

در چهار گوشه بنای تاج محل، چهار مناره قرار گرفته اند. در هر کدام از این مناره ها، چراغانی شامل لامپ های زنون هفت هزار واتی قرار داده شده که در طی شب، گنبد و خود سازه را روشن و درخشان می نمایند. این چراغانی سبب شده تا چشم انداز بسیار چشم نواز و دلنشینی در شب ها در این بنا شکل بگیرد. نکته جالب دیگری که در خصوص مناره های تاج محل وجود دارد، این است که این مناره ها اندکی به سمت بیرون کج هستند، علت آن نیز این است که در صورت خراب شدن و فرو ریختن این مناره ها، آسیبی به گنبد اصلی و مرکزی بنای تاج محل وارد نگردد.

8. کفش های مخصوص

علاوه بر این، مسئولین نگهداری از تاج محل، به منظور جلوگیری از هر گونه صدمه کوچک به بنا و بعلاوه محافظت از آن، کفش های مخصوصی در اختیار جهانگردان و مسافران قرار می دهند. از همین رو، مسافران و جهانگردان می توانند به راحتی و بدون هیچ نگرانی از آسیب زدن به این بنای بزرگ و تماشای، در داخل این آرامگاه تماشایی به گردش مشغول شوند و قدم بزنند.

9. غیب شدن

در نوامبر سال 2000، شعبده باز مشهوری به نام پی سی سورکار جونیور، یک توهم و خیال بصری خلق کرد که باعث شد تا سازه و بنای تاج محل از دیدگان تماشاچیان و جهانگردان حاضر در آنجا ناپدید گردد.

10. بزرگ و کوچک شدن

یکی دیگر از حقایق و نکات جالب در خصوص سازه و بنای تاج محل، یک اشتباه بصری یا خطای چشمی است که یک توهم و خیال نبوغانه و مجذوب کننده را ایجاد می نماید. اگر شما به دروازه ورودی محوطه تاج محل نزدیک شوید، متوجه می شوید که گنبد تاج محل در حال کوچک شدن است. و بالعکس، زمانی که از دروازه دور شوید، می بینید که گنبد در حال بزرگ تر شدن است.

همه حقایق و نکات جالبی که در متن بالا در خصوص بنای تاریخی تاج محل ذکر شد، نشان دهنده این است که معماری این سازه بسیار دقیق بوده و چقدر زیبا خلق شده که تا به امروز، همچنان پابر جا است و هر جهانگرد و بیننده ای را مجذوب خود می نماید.

منبع: فوت و فن / memphistours.com

به "حقایقی در خصوص تاج محل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی در خصوص تاج محل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید