روز جهانی پرنده مهاجر برای حفاظت از پرنده ها

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، روز جهانی پرنده مهاجر (WMBD)، یک برنامه تبلیغاتی سالانه است که بر ضرورت حفاظت از پرندگان مهاجر و زیستگاه آن ها تأکید دارد.

روز جهانی پرنده مهاجر برای حفاظت از پرنده ها

هم صدا با هم برای حفاظت از پرنده، شعار روز دنیای پرنده مهاجر انتخاب شده که به علت اختلاف در زمان اوج مهاجرت پرندگان در کشورهای مختلف، برای هماهنگی دنیای، 19 و 20 اردیبهشت ماه (نهم و دهم ماه مه) به نام روز دنیای پرنده مهاجر نام گذاری شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ایده روز دنیای پرنده مهاجر در سال 1993 در مرکز تماشای پرندگان مهاجر آمریکا ایجاد شد و از سال 1995 تا 2006، این برنامه به وسیله بنیاد ملی حیات وحش ایالات متحده راهنمایی می شد.

در سال 2007، سازمان غیرانتفاعی محیط زیست برای آمریکا (EFTA یا Environment For The Americas)، تصمیم گرفت به وسیله آموزش، مردم را به شناخت پرندگان و حفاظت از آن ها تشویق و ترغیب کند و از آن سال به بعد، EFTA تمام فعالیت های مربوط به روز دنیای پرنده مهاجر (World Migratory Bird Day یا WMBD) را انجام داده است.

در طول سال ها، کمپین های آموزشی زیادی با موضوعاتی که شامل پرندگان، حفاظت از زیستگاه های آن ها و خدمات اکوسیستمی، تأثیر تغییرات آب و هوایی روی پرندگان، قوانین، اقدامات و کنوانسیون های حفاظت از پرندگان (مانند قانون پیمان نامه برای پرندگان مهاجر، قانون گونه های در معرض خطر و کنوانسیون های تنوع زیستی) می گردد، به برنامه ها و رویدادهای این روز پیوسته اند.

روز دنیای پرنده مهاجر (WMBD)، یک برنامه تبلیغاتی سالانه است که بر ضرورت حفاظت از پرندگان مهاجر و زیستگاه آن ها تأکید دارد. این برنامه، روشی مؤثر برای یاری به افزایش سطح آگاهی دنیای از تهدیداتی است که پرنده های مهاجر با آن ها روبرو هستند. این موضوع از لحاظ زیست محیطی نیز اهمیت دارد و به همین علت برای حفظ آن ها، باید به صورت بین المللی کوشش گردد.

WMBD در واقع به عنوان یک پلت فرم نو دنیای، با استفاده از آموزش و آگاهی رسانی، کوشش های بین المللی را برای حفاظت از پرندگان مهاجر و زیستگاه های آن ها در همه سطوح، همسو و هماهنگ می نماید.

سال 2018 یک دوره مهم و تأثیرگذار در تاریخ روز دنیای پرنده مهاجر است، زیرا مجریان برنامه سعی دارند با یاری همه کشورها، مسیرهای طولانی و اصلی پرواز پرندگان مهاجر در سیاره زمین از آفریقا، اروپا، آسیا، استرالیا و آمریکا را که شناسایی شده اند، برای پرواز آن ها امن نمایند.

این برنامه ها هر سال، 700 فعالیت را شامل می گردد که راه های حفاظت از پرندگان مهاجر را به مردم آموزش می دهد. سال جاری تمرکز کوشش های خود را بر مسیرهای پروازی پرندگان مهاجر در آمریکا، از کانادا تا آرژانتین به سمت کارائیب قرار داده است.

مردم همه ساله در سراسر دنیا به مناسبت این روز، فعالیت هایی مانند جشنواره های پرنده شناسی، برنامه های آموزشی، نمایشگاه ها و به ویژه گشت وگذارهای تماشای پرنده (BIRD WATHING) را سازمان دهی می نمایند.

به علت اختلاف در زمان اوج مهاجرت پرندگان در کشورهای مختلف، این فعالیت ها را می توان در هر زمان از سال انجام داد، اما برای هماهنگی دنیای، 9 و 10 می (19 و 20 اردیبهشت) به نام روز دنیای پرنده مهاجر نام گذاری شده است.

در 26 اکتبر سال 2017 در حاشیه کنوانسیون گونه های مهاجر (CMS) در مانیل،EFTA به همراه آژانس حفاظت از پرندگان مهاجر آب های آفریقایی- اوراسیایی (AEWA)، برای افزایش آگاهی از شرایط سخت پرندگان مهاجر در سراسر دنیا، یک همکاری ابتکاری به وجود آوردند.

این شراکت نو به طور رسمی، تمام برنامه های بین المللی برای پرندگان مهاجر و احتیاج فوری به حفظ آن ها را متحد کرد و از سال جاری (2018) به بعد، کمپین مشترک نوی با نام روز دنیای پرنده مهاجر به وجود آمد که رویدادهای مهم برای جشن گرفتن این روز، دو بار در سال در ماه می و اکتبر برگزار می گردد.

منبع: کجارو / ایرنا

به "روز جهانی پرنده مهاجر برای حفاظت از پرنده ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز جهانی پرنده مهاجر برای حفاظت از پرنده ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید