سیل به 6 بنای تاریخی اهواز خسارت وارد کرد

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان از آسیب دیدن 6 بنای تاریخی در چهار شهرستان استان اهواز در سیل اخیر اطلاع داد.

سیل به 6 بنای تاریخی اهواز خسارت وارد کرد

حکمت الله موسوی با بیان این که از مسئولان ادارات و پایگاه های این استان، درخواست شده تا با پایش آثار تاریخی استان شرایط آن ها را به اداره کل استان گزارش دهند، اظهار کرد: بخشی از سقف های هتل تاریخی قو به دلیل آسیب هایی که از گذشته به آن وارد شده بود، در بارندگی های چند روز گذشته ریزش نموده است.

او با اشاره به ریزش بخشی از دیواره خانه نجف خان در شهرستان بهبهان، ادامه داد: پایه های پل تاریخی سید صالح در شهرستان کارون نیز هنوز زیر آب است و تا پایین نرفتن کامل آب، امکان آنالیز شرایط این پل تاریخی وجود ندارد.

وی با اشاره به آسیبی که به بخشی از دیواره ها و تزئینات خانه تاریخی افضل در شهرستان شوشتر وارد شده است، گفت: مناطق همجوار و بخشی از بنای تاریخی دورقی و حیاط خانه تاریخی علیزاده نیز در این سیل نشست نموده اند.

او با بیان این که هیچ گزارشی تا این لحظه از شرایط سازه های آبی تاریخی شوشتر داده نشده است، اضافه نمود: هر چند احتمالا با تخریب ها و شستگی هایی در بعضی مناطق روبه رو هستیم، اما هنوز گزارش های رسمی و اطلاعات دقیقی از مناطق تاریخی آبادان، شوش، چغازنبیل، خرمشهر یا دزفول داده نشده است.

با این وجود موسوی از فعال بودن فضاهای تاریخی، موزه ها و خانه های تاریخی قابل بازدید زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی اطلاع داد و در ادامه گفت: به دلیل خاکی بودن محوطه های بعضی از فضاهای تاریخی و جهانی مانند چغازنبیل یا شوش که در زمان بارندگی های کوچک نیز گل آلود می شوند، قطعا در شرایط حاضر، بازدیدها به کندی انجام می گردد و حضور گردشگران را مختل می نماید، اما خوشبختانه موزه ها این شرایط را ندارند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان تاکید نمود: تا ثابت نشدن شرایط آثار تاریخی و پایین نیامدن آب به طور کامل، نمی توان دقیق تر درصد آسیب های وارد شده را تخمین زد یا اعتبار برای آن ها درخواست کرد.

منبع: دنیای سفر

به "سیل به 6 بنای تاریخی اهواز خسارت وارد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیل به 6 بنای تاریخی اهواز خسارت وارد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید