طرز تهیه شیر برنج خوشمزه

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، یکی از دسرهای سنتی ما ایرانی ها شیر برنج (پودینگ برنج) است که تقریبا در سراسر ایران تهیه می گردد و در دستور العمل های نسبتا متفاوتی برای تهیه آن وجود دارد. به طور معمول، مواد اولیه شیر برنج، این دسر یا غذای سنتی ایرانی از ترکیب شیر، برنج و گلاب تشکیل می گردد. مهم ترین نکته در خصوص شیر برنج کیفیت برنج آن است که باید از برنج ایرانی یا برنج نیم دانه برای پخت آن استفاده کرد. در مجموع، طرز تهیه شیر برنج بسیار ساده است و خیلی سریع آماده می گردد.

طرز تهیه شیر برنج خوشمزه

نکته مهم دیگر این است که باید شیر برنج را هم بزنید تا دانه های برنج به هم نچسبند، این کار به شکوفا شدن دانه ها یاری کره و همراه با شیر، در مدت زمان مشخصی پخته می شوند. در دورانی که هنوز دسرهای لذیذ اروپایی مانند اکلر، رولت، پانا کوتا و بسیاری دیگر هنوز خود را در خانه ها و قلب ایرانیان جا ننموده بودند، مصرف این دسر ساده، خامه ای و خوشمزه ایرانی بین مردم رواج داشت. در ادامه طرز تهیه شیر برنج را توضیح می دهیم و از فواید آن برایتان خواهیم گفت.

مواد لازم:

  • برنج: 2 پیمانه
  • شیر: 8 پیمانه
  • شکر: ½ پیمانه
  • گلاب: ½ پیمانه
  • دارچین: ½ قاشق چای خوری
  • هل: 1 قاشق چای خوری

نکته: این دسر برای 4 نفر است.

طرز تهیه شیر برنج:
  1. از شب قبل برنج را در کمی آب خیس کنید، سپس برنج را در قابلمه ای مناسبی ریخته و همراه با سه لیوان آب روی حرارت میانه بپزید تا برنج نرم گردد.
  2. در این مرحله شیر را به برنج اضافه نموده و صبر کنید تا برنج کاملا باز و پخته گردد. بعد از اینکه دانه های برنج کاملا باز شد و دسر غلظت لازم را به دست آورد، شکر را با نصف لیوان آب جوش مخلوط نموده و به شیر برنج اضافه کنید و مرتبا هم بزنید تا شکر در آن حل گردد.
  3. بعد از ده دقیقه گلاب و هل را اضافه کنید، سپس حرارت را خاموش نموده و 10 دقیقه صبر کنید تا شیر برنج خنک گردد.
  4. بعد درب قابلمه را برداشته و شیر برنج را داخل ظرف یا کاسه دلخواه بریزید. پس از سرد شدن شیر برنج، می توانید آن را با پسته، دارچین، هل، غنچه گل محمدی، مربا و غیره تزیین کنید.

نکات مربوط به تهیه شیر برنج:

  • اندازه شکر بسته به سلیقه و ذایقه افراد فرق دارد و می توانید آن را دو برابر یا نصف کنید.
  • توجه داشته باشید که پس از اضافه کردن شیر، باید درب قابلمه را بگذارید زیرا ویتامین B2 به نور حساس است و به سرعت اکسید می گردد.
  • اگر می خواهید شیر برنج را با خامه درست کنید، یک پیمانه شیر را کم کنید و آن را با یک پیمانه خامه جایگزین کنید.
  • بهتر است هنگام اضافه کردن شیر به برنج یک یا دو چوب دارچین به قابلمه اضافه کنید.

خواص شیر

هزاران سال است که شیر در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و محبوبیت چشمگیری پیدا نموده است. در واقع، شیر یک مایع غنی از مواد مغذی است که پستانداران ماده برای تغذیه نوزادانشان فراوری می نمایند. متداول ترین انواع شیر، شیر گاو، گوسفند و بز است، اما کشورهای غربی بیشتر از شیر گاو استفاده می نمایند. در ادامه به بعضی از فواید این ماده غذایی مقوی می پردازیم.

شیر سرشار از مواد مغذیست

شیر غنی از از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله پتاسیم، ویتامین ب 12، کلسیم و ویتامین دی است. بعلاوه، این ماده غذایی مقوی منبع خوبی برای تامین ویتامین آ، منیزیم، روی و تیامین محسوب می گردد. علاوه بر این، شیر حاوی پروتئین و صدها اسید چرب مختلف، از جمله اسید لینولئیک کونژوگه (CLA) و امگا 3 نیز هست. اسید چرب لینولئیک کونژوگه و اسیدهای چرب امگا 3 به بسیاری از مزایای سلامتی، از جمله کاهش خطر دیابت و بیماری های قلبی مرتبط هستند.

استحکام استخوان ها

شما باید حداقل یک لیوان شیر در روز بنوشید، زیرا این کار به داشتن استخوان های سالم به شما یاری می نماید. کلسیم، پتاسیم و فسفر موجود در شیر عامل استحکام استخوان ها و دندان هاست. حدود 99٪ از کلسیم بدن در استخوان ها و دندان های شما ذخیره می گردد. بنابراین، نوشیدن فقط یک لیوان شیر در روز می تواند از بروز بیماری های استخوانی نظیر پوکی استخوان جلوگیری کند.

منبع عالی پروتئین

گفته می گردد که شیر سرشار از پروتئین است و فقط یک لیوان شیر از 8 گرم پروتئین تشکیل شده است. بدن شما به پروتئین هایی نیاز دارد که می تواند به ترمیم سلول ها و تقویت ایمنی آن ها یاری کند. بعلاوه، شیر 9 اسید آمینه ضروری را که برای عملکرد بدن ضروری است، فراهم می نماید. معمولا 2 نوع پروتئین موجود در بدن انسان با نام های کازئین و آب پنیر (وی) وجود دارند که هر دو جزو پروتئین های باکیفیت هستند. مطالعاتی انجام شده که ثابت می نماید فرآورده های مشتق شده شیر به افراد سالخورده یاری می نمایند تا توده عضلانی و قدرت بدنی از دست رفته خود را دوباره به دست آورند.

کاهش خطر چاقی

مطالعات زیادی انجام شده است که نشان می دهند یک لیوان شیر در روز می تواند خطر بروز چاقی را کاهش دهد. این یافته بیشتر در خصوص شیر کامل صادق است. شیر کامل به علت داشتن پروتئین بالا، می تواند میل به خوردن و اشتهای شما را برای مدت طولانی مهار کند. بنابراین به خاطر داشته باشید که باید شیر کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، زیرا این کار به شما در سوزاندن چربی یاری می نماید.

جلوگیری از سوزش سر دل (ریفلاکس معده)

غذاهای زیادی وجود دارند که از نظر ماهیتی، اسیدی هستند و می توانند باعث سوزش قلب شوند. برای این که این مشکل اتفاق نیفتد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که هر روز یک لیوان شیر بنوشید، این کار باعث کاهش بروز این ناراحتی می گردد. خاصیت خنک نمایندگی شیر، معده و مری را آرام نموده و از سوزش سر دل جلوگیری می نماید.

مبارزه با بیماری های متعدد

طی بیست سال گذشته، محققان دریافته اند که شیر در جلوگیری از بسیاری از بیماری ها مانند کاهش خطرات ناشی از سکته مغزی و فشار خون بالا موثر است. علاوه بر این، لاکتوز به کبد شما یاری می نماید تا کلسترول را کاهش دهد. این امر به بهبود بینایی و بعضی از انواع سرطان یاری می نماید.

کاهش دهنده استرس

شیر بخ علت ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن، برترین ماده غذایی استرس زا است. بنابراین، اگر یک روز طولانی و پر استرس در محل کار خود داشتید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که بنشینید و یک لیوان شیر بنوشید، چون این کار به افزایش آرامش شما یاری خواهد نمود. شیر عضلات و اعصاب شما را تسکین می دهد و باعث می گردد بیشتر اوقات احساس آرامش کنید.

مفید برای پوست

شیر باعث می گردد پوست شما جوان، نرم و درخشان به نظر برسد. این مسئله دوباره به علت وجود مواد مغذی و ویتامین های موجود در آن است. با این حال، این بدان معنی نیست که شما باید در وان پر از شیر حمام کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روزی 2 لیوان شیر بنوشید و به مرور نتایج آن را روی پوستتان مشاهده خواهید کرد.

تقویت دندان ها

گفته می گردد شیر به علت کلسیم زیاد موجود در آن، دندان های شما را تقویت می نماید. کلسیم همان چیزی است که دندان ها و استخوان های شما به آن نیاز دارند. لاکتوز بعلاوه به جلوگیری از حفره ها و پوسیدگی دندان یاری می نماید. اگر شیر شما اندازهی ویتامین D دارد، کلسیم شیر جذب بدن می گردد و اثر آن را از بین می برد. بنابراین مطمئن شوید که برچسب موجود روی شیر را خوانده و بسته را آنالیز کنید تا از وجود ویتامین D در آن مطلع شوید.

منبع: اسنپ مارکت

به "طرز تهیه شیر برنج خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیر برنج خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید