فرود موفقیت آمیز استارشیپ SN15 پس از چهار بار شکست

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، ساعاتی قبل در بامداد پنجشنبه 16 اردیبهشت، فضاپیمای استارشیپ شرکت اسپیس ایکس، که مالک اصلی آن ایلان ماسک است، آزمایش پرتاب به ارتفاع 10 کیلومتری و بازگشت و فرود را با موفقیت انجام داد.

فرود موفقیت آمیز استارشیپ SN15 پس از چهار بار شکست

وبلاگ کشتی گیران| فضاپیمای استارشیپ SN 15 متعلق به شرکت اسپیس ایکس که جایگزین نمونه SN 12 شده بود، امروز در پرتاب آزمایشی خود، فرودی موفقیت آمیز داشت.

ساعاتی قبل در بامداد پنجشنبه 16 اردیبهشت، فضاپیمای استارشیپ شرکت اسپیس ایکس، که مالک اصلی آن آیلان ماسک است، آزمایش پرتاب به ارتفاع 10 کیلومتری و بازگشت و فرود را با موفقیت انجام داد.

استارشیپ SN15 دارای 3 موتور رپتور بود، اما نسخه نهایی آن با 6 موتور برای سفر به ماه و مریخ طراحی شده است و توان حمل 100 مسافر را دارد. این فضاپیما بر روی راکت قدرتمند Super Heavy سوار می گردد که داری 30 موتور رپتور است.

اسپیس ایکس به دنبال عملیاتی کردن استارشیپ برای حمل مسافر به ماه است و فرود فضانوردان ناسا به سطح ماه در پروژه آرتمیس را بر عهده دارد. همچنین در نگاهی خوشبینانه اسپیس ایکس در نظر دارد که تا سال 2026 با استارشیپ به مریخ برود. پرتاب امروز به صورت آزمایشی و بدون سرنشین انجام شد.

به گزارش وبلاگ کشتی گیران؛ این اتفاق نقطه عطفی مهم برای شرکت خصوصیِ ایلان ماسک، غول میلیاردرِ فناوری، در توسعه یک وسیله نقلیه قابل حمل با بالابر سنگین قابل استفاده مجدد بود تا در نهایت فضانوردان و محموله های عظیم بار را به ماه و مریخ حمل کند.

استارشیپ از سایت پرتاب SpaceX در بوکا چیکا، تگزاس، در امتداد ساحل استارت زده شد و به حداکثر ارتفاع برنامه ریزی شده خود 10 کیلومتر (6 مایل) رسید، و سپس قبل از پرواز با دماغه پایین با کنترل آیرودینامیکی به سمت زمین، لحظه ای معلق شد.

با نزدیک شدن به زمین، مانور حرکت در حالت عمودی و تحت فشار موشک، یک وسیله نقلیه 16 طبقه و سه موتوره با برخورد ملایم به چرخ دنده فرود خود پایین آمد.

مهندس اصلی ادغام اسپیس ایکس، جان اینسپاسکر، در هنگام اظهار نظر زنده برای پرواز گفت: ما پایین هستیم، استارشیپ فرود آمده است.

ویدئو های فرود نشان می دهد که پس از قطع موتور ها شعله های آتش همچنان در زیر موشک می سوزد، اما یک سیستم مهار آتش اتوماتیک جریان مداوم آب را روی صفحه فرود آموزش می دهد و در نهایت آتش را خاموش می نماید.

آزمایش امروز بدون محافظ در شصتمین سالگرد اولین پرواز فضایی با خدمه آمریکایی انجام شد. این موازی تاریخی تصادفی، اما مناسب است، زیرا موفقیت SN 15 یک گام عظیم رو به جلو در برنامه های اسپیس ایکس برای یاری به گسترش رد پای بشریت تا مرز نهایی است.

فولاد ضد زنگ SN 15 (شماره سریال 15) از سایت آزمایش استارباکس اسپیس ایکس، نزدیک دهکده بوکا چیکا در جنوب تگزاس پرتاب شد. این وسیله نقلیه حدود 6.2 مایل (10 کیلومتر) به آسمان صعود کرد، تعدادی مانور را انجام داد و شش دقیقه پس از برخاستن، در برخوردی ایمن، روی بالشتک فرود بتونی معین شده خود، پایین آمد.

چهار نمونه قبلی استارشیپ پس از کوشش برای پرواز های مشابه در پنج ماه گذشته، همه تکه تکه شدند و در هر مورد تقریبا به جز فرود نرم از هر نقطه عطفی برخوردار بودند.

به نظر می رسید نمونه SN 10 پرتاب موفقی داشته باشد، اما در کمال تعجب اندکی پس از برخاستن از پایگاه، منفجر شد. در آزمایش امروز هم یک آتش سوزی پس از فرود رخ داد، اما جزئی بوده و زود خاموش شد.

در روز های آینده نسل های بعدی استارشیپ آزمایش خواهند شد. در نهایت انسان با این فضاپیمای استارشیپ به مریخ سفر خواهد نمود.

تاریخچه اسپیس ایکس

اسپیس اکس در ژوئن 2002 توسط ایلان ماسک بنیانگذار پی پل و تسلا موتورز تأسیس شد. زیرا او قصد داشت کار هایی بیشتر از بازنشستگی و کار های انسان محبت آمیز با ثروتش بکند؛ همین طور دسترسی ارزان و قابل اعتماد به فضا یک فرصت تجاری بود که می توانست در ایالات متحده آمریکا به بهره برداری برسد.

رؤیای او ساخت یک موشک قابل اطمینان نسبتاً ارزان بود که بتواند بار ها به فضا برود و قابل استفاده مجدد باشد. در مارس 2006، ماسک 100میلیون دلار از سرمایه خود را روی شرکت سرمایه گذاری کرد.

در 4 اوت 2008، اسپیس اکس سرمایه 20میلیون دلاری از طرف فاندرس فاند را قبول کرد. در اوایل 2013 حدود دو سوم شرکت متعلق به مؤسس آن بود و 70میلیون سهم آن به ارزش 875میلیون دلار از طریق سهام اختصاصی به دست آمده بود؛ که تقریباً تا فوریه 2012، اسپیس اکس 1٬3بیلیون دلار ارزش داشت. پس از پرواز دراگون سی2+ در می 2012، ارزش سهام خصوصی شرکت نزدیک به دو برابر شد به مقدار 2٬3بیلیون دلار رسید.

در 2012، یک عرضه اولیه سهام (IPO) تا سرانجام 2013 حدی ممکن بود، اما پس از آن ماسک در ژوئن 2013 اظهار داشت که تصمیم دارد برای برگزاری هرگونه IPO تا پس از ترابری و اسکان بشر در مریخ و پرواز به طور منظم به آن، دست نگه دارد.

شرکت رشد بسیاری از زمان تأسیسش در 2002 نموده است، تعداد کارمندان آن از 160 در نوامبر 2005 به بیش از 500 نفر در ژوئیه 2008 و بیش از 1٬100 نفر در 2011، 1800 در اوایل 2012 و 3000 نفر در اوایل 2013 رسید. در ماه اکتبر سال 2013، این شرکت به 3800 کارمند و پیمانکار رشد نموده بود. در ژانویه 2005، اسپیس اکس 10٪ از سهام اس اس تی ال را خرید.

در 16 ژوئن 2009، اسپیس اکس گشایش دپارتمان ایمنی فضانورد و تضمین مأموریت را اظهار داشت. شرکت، فضانورد سابق ناسا کن باورساکس را برای نظارت بر این بخش به عنوان معاون رئیس شرکت استخدام کرد. اسپیس اکس در واقع یک شرکت ترابری فضایی خصوصی است.

ماسک معتقد است هزینه بالای سرویس های فضایی دیگران به دلیل بوروکراسی های غیرضروری آنان است. او یکی از 10 هدف خود را کاهش هزینه و دسترسی قابل اطمینان به فضا اعلام نموده است. اسپیس اکس در 8 دسامبر 2010، پس از بازگشت کپسول دراگون از یک پرواز دو مداری، تبدیل به نخستین شرکت خصوصی شد که توانسته است هر دو عملیات ارسال و دریافت سفینه فضایی از مدار را با موفقیت پشت سر بگذارد.

برپایهٔ برنامهٔ اسپیس اکس، نخستین گروه از انسان ها در سال 2024 میلادی به مریخ فرستاده شده و در سال 2025 به آن سیاره خواهند رسید. پیش از آن، تجهیزات لازم برای اسکان بشر، هر دو سال یک بار به مریخ فرستاده خواهد شد که نخستین آن در سال 2018 میلادی خواهد بود. بدین ترتیب پایگاهی برای بقای انسان ها در مریخ ایجاد خواهد شد.

منابع: Spacex، Reuters

منبع: فرادید

به "فرود موفقیت آمیز استارشیپ SN15 پس از چهار بار شکست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرود موفقیت آمیز استارشیپ SN15 پس از چهار بار شکست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید