مساحت اراضی 103 هزار کشاورز خراسان رضوی زیر یک هکتار است

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیر کل جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: براساس سرشماری سال 93 در استان خراسان رضوی 266 هزار نفر دارای اراضی زراعی و باغی هستند که از این تعداد مساحت اراضی 103 هزار بهره بردار و کشاورز زیر یک هکتار است.

مساحت اراضی 103 هزار کشاورز خراسان رضوی زیر یک هکتار است

محمدرضا اورانی در همایش ملی گیاهان دارویی که 28 آذرماه در شهرستان کاشمر برگزار گردید، بیان نمود: اقلیم بسیاری از مناطق استان خراسان رضوی، جنوبی و شاقتصادی و حتی کشور خشک و نیمه خشک است. وقتی تبخیر بیشتر گردد احتیاج محصولات زراعی و باغی به آب بیشتر می گردد، از سویی ضمن کاهش بارندگی ها نوع بارش ها هم تغییر یافته و برف هم کمتر دیده می گردد، زمان بارش جابه جا شده به طوری که بارش فصل پاییز در زمستان و بارش زمستان در فروردین می آید، همچنین مدت زمان بارش کاهش ولی شدت آن افزایش یافته و اینها به دلیل تغییر اقلیم است.

وی ادامه داد: هیچ راهی جز تغییر و سازگاری با تغییر اقلیم نداریم، نمی توان با طبیعت تقابل کرد و جنگید مگر اینکه خصوصیات تغییر اقلیم را بشناسیم و متناسب با آن خود را تجهیز کنیم. مشکل دیگری که بخش کشاورزی کشور به خصوص استان از آن رنج می برد خرده مالکی است، در اجرای مرحله اول تا سوم قانون اصلاحات ارضی 53 هزار و 300 روستا مشمول قانون اصلاحات شدند و از آن موقع کشاورزی صادراتی ما به کشاورزی وابسته تبدیل شد.

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی مطرح نمود: استان خراسان رضوی در کشور و کاشمر در استان به دلیل خرده مالکی شاگرد اول هستند، همچنین براساس سرشماری سال 93 در استان خراسان رضوی 338 هزار کشاورز داریم که از این تعداد 266 هزار نفرشان دارای اراضی زراعی و باغی هستند. از تعداد 226 هزار نفری که دارای اراضی زراعی و باغی هستند مساحت اراضی 103 هزار بهره بردار و کشاورز زیر یک هکتار است که وقتی میانگین گرفته می گردد عدد به دست آمده، حدود 3 هزار متر مربع است.

اورانی اضافه کرد: کشاورز در این زمین که کمتر از یک هکتار است هیچ محصولی را نمی تواند بکارد تا درآمدی داشته و جوابگوی هزینه های زندگیش باشد، به همین دلیل هدف گذاری که در استان برای توسعه کشت گیاهان دارویی اجرا شده در مزارع خرده مالکی است، باید در توسعه کشت گیاهان دارویی به تمام احتیاجها توجه گردد. باید در انتخاب نوع و سطح کشت همه به هم یاری کنیم، وقتی محصولی را کشت می کنیم باید به فکر تامین کارگر برای جمع آوری و تمیز کردن محصول هم بود، در توسعه کشت گیاهان دارویی در این خصوص در ابتدای راه قرار داریم، باید سطحی را انتخاب کنیم که بتوانیم کارگر مورد احتیاج را تامین کنیم.

وی همچنین از کشاورزان و تولید نمایندگان خواست؛ هر نوع گیاه دارویی را که انتخاب می نمایند ابتدا به فکر آب موجود و زمینی که اختصاص می دهند، باشند که آیا از نظر اکولوژیکی متناسب با این گیاه دارویی است یا نه، گاهی مواقع شرایط آب، هوا، خاک و... با هم متفاوت است.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی اضافه کرد: اولین مورد ضروری در گیاهان دارویی تربیت نیروی انسانی ماهر است، باید سازمان نظام مهندسی، مدیران جهاد کشاورزی در هر شهرستان کارشناسان با انگیزه را شناسایی نمایند. در حوزه گیاهان دارویی در استان به تعداد انگشتان دست هم متخصص نداریم، سازمان جهاد کشاورزی باید همزمان با توسعه کشت گیاهان دارویی نسبت به تربیت نیروی انسانی متخصص نیز اقدام کند.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده ایرانی ها در به انحصار درآوردن محصول نمره خوبی نمی گیرند، باید مراکز تولید، بذر و تهیه نشاء را در گیاهان دارویی با همکاری متخصصان، محققان و صاحبان دانش بیشتر کنیم تا کشاورز و تولید نماینده امکان انتخاب داشته باشند.

اورانی اضافه کرد: در پویش ها و همایش های این چنینی باید صاحبان دانش ایده و دانش بنیان و صاحبان خلاقیت و نخبگان را دعوت کنیم، تا با مسائل و موانع پیش رو آشنا شوند تا برای آن ها ایده پردازی نموده و راهکار پیدا نمایند.

وی همچنین بیان نمود: باید در حوزه ماشین آلات کاشت، داشت و برداشت وارد شد، همچنین باید بیمه محصولات گیاهان دارویی را در لیست گیاهان تحت پوشش بیاوریم. اگر بخواهیم در بازار حرف برای گفتن داشته و هزینه ها جوابگوی تولید باشد باید شرکت های تعاونی تشکیل گردد، کشاورزان و تولیدنمایندگان باید اختلافات جزئی خود را کنار گذاشته و به منافع دراز مدت فکر نمایند، در حوزه محصولات زراعی و باغی به این رویکرد احتیاج داریم.

اورانی گفت: گیاهان دارویی یک ثروت است، از اکنون باید اراده نموده و خام فروشی را ممنوع کنیم، در این راستا باید فارغ التحصیلان، متخصصان دارویی و آرایشی را به این همایش ها دعوت کنیم، اگرچه گیاه دارویی را تولید و در قالب قراردادی به شرکت می دهیم و آن ها هم صادر می نمایند و همه سود می برند اما سود اصلی را کشور مقصد می برد. باید ارزش اضافه نموده گیاهان دارویی را از صفر تا صد به داخل کشور برگردانیم این امکان پذیر است، به شرط اینکه همه به برد فکر کنیم و به این فکر باشیم که همه سود کنیم نه اینکه به دنبال سود خود در ضرر دیگران باشیم.

وی بیان نمود: غیر از سطح زیر کشت زعفران، حدود 29 هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان خراسان رضوی است، این استان قطب کشور در تولید گیاهان دارویی است و از نظر اکولوژی و اقلیم فضای بسیار خوبی دارد.

کشت 50 درصد گیاهان دارویی کشور در خراسان رضوی

در این همایش مجری طرح گیاهان دارویی در جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ایجاد اشتغال در گیاهان دارویی بسیار زیاد است، به طوری که برای برداشت گل گاو زبان به مدت 50 روز 70 تا 80 کارگر احتیاج داریم.

یوسف گازران اضافه کرد: در خراسان رضوی گیاهان دارویی بازار فروش محلی بسیار خوبی دارند، البته هنوز کشاورزان، تجار و بازاریان را نمی شناسند اما با این وجود برای فروش مسئله ای نداریم. فرهنگ مصرف گیاهان دارویی در استان خراسان رضوی بسیار خوب است، درآمدی که از گیاهان دارویی حاصل می گردد بسیار بیشتر از بعضی محصولاتی است که در روستاها کشت می شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 50 درصد گیاهان دارویی کشور در خراسان رضوی کشت و کار می گردد، خراسان رضوی در کشت گیاهان دارویی رتبه یک کشور را دارد. با توجه به اینکه مراتع رو به افول بوده و پایان از بین خواهند رفت و از مراتع بیش از حد برداشت می گردد سعی شده محصولات مرتعی را زراعی کنیم، به همین دلیل 25 هکتار زیره کوهی، 600 هکتار آنغوزه، 100 هکتار باریجه، 300 هکتار خار شتر و ... در این استان به صورت زراعی کشت شده است.

مجری طرح گیاهان دارویی در جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: کشاورزان به دلیل احتیاج اقتصادی که دارند محصول را در سرخرمن می فروشند اما اگر هم بخواهند چند ماه نگه دارند برای نگهداری باید تولید اولیه را داشته باشند.

وی گفت: برای اولین بار در کشور برای دو محصول زعفران و زیره سبز در استان خراسان رضوی بورس راه اندازی شد، هنوز برای هیچ گیاه دارویی در دیگر استان ها بورس تشکیل نشده است، امیدواریم برای فروش بهتر محصولات با قیمت مناسب تر محصولات دیگر نیز وارد بورس شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مساحت اراضی 103 هزار کشاورز خراسان رضوی زیر یک هکتار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مساحت اراضی 103 هزار کشاورز خراسان رضوی زیر یک هکتار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید