هیپرکلسمی چیست و چگونه درمان میشود؟

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، بالا رفتن غیر طبیعی سطح کلسیم خون را هیپرکلسمی می گویند. مصرف بیش از حد کلسیم (از قبیل مکمل های کلسیم یا آنتی اسید زیادی) یا تغییر دفع کلسیم (از قبیل بیماران مبتلا به نارسایی کلیه یا کسانی که دیورتیک تیازیدی مصرف می نمایند) ممکن است دچار هیپرکلسمی شوند.

هیپرکلسمی چیست و چگونه درمان میشود؟

هیپرکلسمی

اصطلاح هیپرکلسمی به کلسیم زیاد در خون اشاره دارد. از نظر برخی دلیل هیپرکلسمی، فعالیت بیش از حد غده پاراتیروئید، داروهای خاص، ویتامین D بیش از حد یا شرایط بهداشتی خاص از جمله سرطان است. کلسیم، نقش اساسی در بدن دارد. به ساخت استخوان ها و دندان ها یاری می نماید و در عین حال از عضلات، اعصاب و قلب نیز پشتیبانی می نماید. با این حال، کلسیم بیش از حد می تواند منجر به ایجاد اختلال در بدن گردد.

سطح کلسیم در خون بیشتر به وسیله غدد پاراتیروئید کنترل می گردد. هنگامی که بدن به کلسیم احتیاج دارد، غدد پاراتیروئید هورمون خود را ترشح می نمایند که نقش بسزایی درافزایش کلسیم بدن دارند.

فعالیت غدد بیش از حد پاراتیروئید یا یک شرایط بهداشتی اساسی خاص می تواند تعادل کلسیم را مختل کند. اگر سطح کلسیم خیلی زیاد گردد، ممکن است فرد مبتلا به هیپرکلسمی تشخیص داده گردد. این شرایط می تواند عملنمودهای بدن را مختل کند، و به طور خاص باعث ایجاد ضعف استخوان، سنگ کلیه، عملکرد غیر طبیعی قلب و مغز گردد.1

علائم هیپرکلسمی

هیپر کلسمی خفیف احتمالا با علامت خاصی همراه نیست اما موارد شدیدتراغلب با علائم زیر بروز می یابد:
تشنگی بیش از حد و تکرر ادرار
افزایش میزان کلسیم به معنی احتیاج به سخت تر کار کردن کلیه هاست در نتیجه ادرار بیشتری فراوری و دفع شده و فرد با کم آبی و افزایش تشنگی روبرو می گردد.
معده درد و مسائل هاضمه
افزایش بیش از حد میزان کلسیم می تواند به دردهای شکمی، تهوع، استفراغ و یبوست منتج گردد.
دردهای استخوانی و ضعف عضلات
هیپرکلسمی می تواند منجر به آزاد شدن بیش از حد کلسیم از استخوان گردد. این فعالیت غیر طبیعی استخوان می تواند منجر به ضعف و دردهای عضلانی گردد.
سردرگمی، بی حالی و خستگی
هایپر کلسمی با تاثیر بر مغز می تواند منجر به ایجاد این علائم گردد.
اضطراب و افسردگی
هایپر کلسمی می تواند بر سلامت روان نیز تاثیرگذار باشد.
افزایش فشار خون و ضربان قلب نامنظم
افزایش سطح کلسیم می تواند فشار خون را افزایش داده، در پالس های الکتریکی قلب اختلال ایجاد نموده و در نهایت به تغییر ضربان قلب بیانجامد.2

دلیل هیپرکلسمی

تعدادی از عوامل و شرایط زمینه ای می توانند باعث هیپرکلسمی شوند. این شامل:
غدد پاراتیروئید بیش فعال
غدد پاراتیروئید سطح کلسیم را کنترل می نماید. فعالیت بیش از حد پاراتیروئید می تواند منجر به هیپرکلسمی گردد. غدد پاراتیروئید ممکن است هنگام بزرگ شدن یا افزایش رشد سلول های غیر سرطانی، بیش فعال شوند.

به داشتن غدد پاراتیروئید پر کار، هیپرپاراتیروئیدیسم گفته می گردد. این ممکن است شایع ترین دلیل هیپرکلسمی باشد.

هیپرپاراتیروئیدیسم معمولاً در افراد بین 50 تا 60 سال تشخیص داده می گردد. بعلاوه در زنان تا سه برابر بیشتر از مردان شایع است.

افزایش ویتامین D
ویتامین D باعث جذب کلسیم در روده می گردد. پس از جذب، کلسیم وارد جریان خون می گردد.

فقط 10-20 درصد کلسیم در رژیم غذایی معمولاً جذب می گردد، در حالی که مابقی از راه مدفوع دفع می گردد. با این حال، میزان بیش از حد ویتامین D باعث می گردد بدن کلسیم بیشتری جذب کند و منجر به هیپرکلسمی گردد.

در سال 2012، برخی محققان عنوان کردند که مکمل درمانی با ویتامین D با دوز بالا، باعث ایجاد هیپرکلسمی می گردد. از این مکمل ها می توان در درمان مولتیپل اسکلروزیس و سایر شرایط مشابه استفاده کرد.

سرطان
اگر فردی مبتلا به سرطان باشد، این ممکن است باعث هیپرکلسمی گردد. سرطان های که معمولاً منجر به این شرط می گردد، عبارتند از:

سرطان ریه

سرطان پستان

سرطان خون

اگر سرطان به استخوان انتشار یابد، خطر ابتلا به هیپرکلسمی را افزایش می دهد.

فراتر از سرطان، شرایط زیر شناخته شده است که باعث بالا رفتن کلسیم می گردد:

بیماری سل

سارکوئیدوز

بیماری تیرویید

بیماری مزمن کلیوی

بیماری غده آدرنال

عفونت های قارچی شدید

کاهش تحرک

افرادی که تحرک کمی دارند نیز ممکن است در معرض خطر هیپرکلسمی باشند.

کم آبی شدید
افرادی که بدنشان به شدت کم آب هست، آب کمتری در خون خود دارند که این امر می تواند غلظت کلسیم در جریان خون را افزایش دهد. با این حال، این عدم تعادل معمولاً به محض رفع شدن کمبود آب بدن اصلاح می گردد.

در برخی موارد، مقادیر بالای کلسیم می تواند به بی آبی شدید بدن منجر گردد. این مهم است که پزشکان تشخیص دهند که در ابتدا مشکل مقادیر بالای کلسیم بوجود آمده است یا کم آبی بدن باعث هیپرکلسمی شده است.

داروها
برخی از داروها می توانند باعث فعالیت بیش از حد غده پاراتیروئید گردد و بالطبع منجر به هیپرکلسمی گردد. بعنوان مثال داروی لیتیوم که برخی اوقات برای درمان اختلال دوقطبی استفاده می گردد باعث هیپرکلسمی می گردد.1

درمان هیپرکلسمی

افراد مبتلا به هیپرکلسمی خفیف ممکن است احتیاج به درمان نداشته باشند و در طول زمان ممکن است سطح کلسیم به حالت عادی بازگردد.

برای افراد مبتلا به هیپرکلسمی شدید، مهم است که دلیل اصلی کشف گردد. پزشک ممکن است درمان هایی برای کاهش سطح کلسیم و جلوگیری از عوارض ارائه دهد. درمان های احتمالی شامل مایعات وریدی و داروهایی مانند کلسیتونین یا بیسفسفونات هستند.

اگر پرکاری غدد پاراتیرویید، ویتامین D بالا، و یا یکی دیگر از عوامل باعث هیپرکلسمی گردد، پزشک نیز باید این شرایط اساسی را درمان کند.

فرد مبتلا به رشد غیرقطعی در غده پاراتیروئید ممکن است احتیاج به عمل جراحی برای برداشتن آن پیدا کند.3

پیشگیری از هیپرکلسمی

تغییرات خاصی در شیوه زندگی می تواند به حفظ سطح کلسیم متعادل و استخوان سالم یاری کند. این موارد شامل:
نوشیدن میزان زیادی آب
هیدراتاسیون ممکن است سطح کلسیم خون را کاهش دهد و می تواند از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کند.
ترک سیگار
سیگار کشیدن می تواند باعث کاهش تراکم استخوان گردد. علاوه بر بهبود سلامت استخوان ها، ترک آن خطر ابتلا به سرطان و سایر مسائل سلامتی را کاهش می دهد.
ورزش و تمرینات قدرتی
این نیز باعث افزایش قدرت و سلامت استخوان می گردد.
توجه دستورالعمل های داروها و مکمل ها
این کار ممکن است خطر ابتلا به مصرف بیش از حد ویتامین D و ایجاد هیپرکلسمی را کاهش دهد.3

عوارض هیپرکلسمی

بدون درمان مناسب، هیپرکلسمی می تواند باعث عوارض زیر گردد:
پوکی استخوان
هیپرکلسمی ممکن است با پوکی استخوان همراه باشد.

با گذشت زمان، استخوان ها ممکن است مقادیر زیادی کلسیم را در جریان خون آزاد نمایند. این باعث می گردد استخوان ها نازک تر و با تراکم کمتر شوند. با آزاد شدن کلسیم، پوکی استخوان می تواند ایجاد گردد.

افراد مبتلا به پوکی استخوان خطرات بیشتری دارند از جمله:

شکستگی استخوان

ناتوانی و ضعف بدنی

از دست دادن استقلال

بی تحرکی طولانی مدت

انحنای ستون فقرات

کوتاه شدن قد با گذشت زمان

سنگ کلیه
افراد مبتلا به هیپرکلسمی در معرض خطر ابتلا به کریستال های کلسیم در کلیه های خود هستند. این بلورها می توانند به سنگ کلیه تبدیل شوند، که غالباً بسیار دردناک هستند. بلورها بعلاوه می تواند منجر به اختلال در کلیه گردد.
نارسایی کلیه
با گذشت زمان، هیپرکلسمی شدید می تواند کلیه های فرد را از کار بیاندازد و منجر به نارسایی کلیه گردد.
مسائل سیستم عصبی
در صورت عدم درمان، فشار خون شدید ممکن است سیستم عصبی را مختل کند.
ضربان قلب نامنظم
قلب هنگام ضربان الکتریکی حرکت می نماید و منقبض می گردد. کلسیم در تنظیم فرایند پمپاژ قلب نقش دارد و کلسیم بیش از حد می تواند منجر به ضربان قلب نامنظم گردد.1

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.fardalab.com

3.www.virtualdr.ir

منبع: راسخون

به "هیپرکلسمی چیست و چگونه درمان میشود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیپرکلسمی چیست و چگونه درمان میشود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید