پرومتازین Promethazine

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، این دارو برای درمان ناهنجاری های رفتاری ناشی از بیماری های روانی و همچنین بعنوان آ نتی هیستامین برای درمان حساسیت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. ضمناًً برای درمان استفراغ و اسهال هم مؤثر است. علاوه براین برای کاهش خارش ناشی از بیماری های پوستی نظیر کهیر، آبله مرغان و اگزما کاربرد دارد. بخاطر دارا بودن

پرومتازین Promethazine

پرومتازین Promethazine

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی : Sominex, Phenergan, Avomine

دسته دارویی : داروی آنتی هیستامین و داروی ضد استفراغ

اندازه خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : نسبتاً زیاد

اندازه وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

احتیاج به نسخه پزشک : خیر

قابل استفاده برای عموم : خیر

موارد استعمال دارو

این دارو برای درمان ناهنجاری های رفتاری ناشی از بیماری های روانی و همچنین بنام آ نتی هیستامین برای درمان حساسیت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. ضمناًً برای درمان استفراغ و اسهال هم مؤثر است. علاوه براین برای کاهش خارش ناشی از بیماری های پوستی نظیر کهیر، آبله مرغان و اگزما کاربرد دارد. بخاطر دارا بودن خاصیت مسکنی گاهی اوقات از آن به نام داروی خواب آور بخصوص قبل از عمل های جراحی استفاده می شود. همچنین در تسکین سرفه و احتقان بینی هم بکار می رود.

اشکال دارو : قرص، محلول، تزریقی

زمان مصرف دارو : درمان حساسیت (1 تا 3 بار در رو یا یک دوز در شب) درمان تهوع و استفراغ (هر 4 تا 6 ساعت یکبار در مواقع لزوم)

اندازه دوز مجاز مصرفی دارو : بزرگسالان (20 تا 75 میلی گرم در هر دوز)، بچه ها (مطابق سن آنها کاهش دوز مصرفی مجاز دارو ضروری می باشد)

چگونگی تأثیر دارو: اثرات این دارو ظرف 1 ساعت پس از شروع درمان با دارو ظاهر می شوند. ضمناًً این اثرات مدت 8 تا 16 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن دوام خواهند داشت.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس بچه ها نگهداری شود. از تابش نور محافظت شود.

چگونگی قطع مصرف دارو : مصرف این دارو را می توان به محض برطرف شدن علائم بیماری قطع نمود. ضمناًً اگر در طی مدت درمان با این دارو دچار ظاهر شدن جوش بر روی پوست بدن گشتید، مصرف دارو را قطع کرده و سریعاً پزشک را در جریان قرار دهید.

عوارض جانبی مصرف دارو :

از عوارض معمول مصرف این دارو می توان به خواب آلودگی، ضعف و بیحالی، خشکی دهان و اختلال در بینایی اشاره نمود. ضمناًً اگر پس از مصرف دارو دچار حبس ادرار یا ارتعاش بدن گشتید، با پزشک مشورت نمایید.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به امراض و بیماری های زیر مبتلا می باشید حتماً قبل از مصرف این دارو پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید:

* اگر به دردهای کبدی یا کلیوی دچار می باشید و یا قبلاً به بیماری صرع مبتلا بوده اید.

* اگر بیماری قلبی دارید و یا دچار آب سیاه چشم شده اید.

* اگر بیماری پارکینسونی دارید و یا از بیماری آسم و برونشیت رنج می برید.

* اگر دچار حبس ادرار می شوید، مسائل غده پروستات دارید و یا داروهای دیگری را مصرف می نمایید.

مصرف دارو برای زنان حامله : چون مفید بودن این دارو برای مصرف در دوران حاملگی به اثبات نرسیده است لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای زنان شیرده : چون دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : برای بچه های زیر 2 سال مجاز نمی باشد. ضمناًً برای بچه های بزرگتر کاهش دوز مصرفی مجاز دارو ضروری می باشد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : ممکن است موجب وقوع عوارض شدید شود.

مصرف در افراد بالای 60 سال : چون این دارو می تواند موجب خواب آلودگی شود، لذا کلیه رانندگان و افرادی که کارهای پرمخاطره انجام می دهند باید هنگام مصرف این دارو از فعالیت های مربوطه دست بکشند.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون

به "پرومتازین Promethazine" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرومتازین Promethazine"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید