کاهو در مقابل کلم

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، کلم و کاهو، دو سبزی بسیار مشابه با این وجود بسیار متفاوتی هستند که در این مقاله آنها را مورد مقایسه قرار داده و از تفاوتهای کلیدی شان اطلاع می یابیم. به خواندن خود ادامه دهید!

کاهو در مقابل کلم

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

کلم و کاهو، دو سبزی بسیار مشابه با این وجود بسیار متفاوتی هستند که در این مقاله آنها را مورد مقایسه قرار داده و از تفاوتهای کلیدی شان اطلاع می یابیم. به خواندن خود ادامه دهید!

نخستین تفاوت میان کاهو و کلم زیباتر بودن کاهو می باشد. بنابراین بسیاری از افراد به محتویات درون همبرگر و ساندویچ هایی که می خورند توجه ننموده و به خوردن غذای خود با تصور اینکه درون آن کلم قرار داده شده است ادامه می دهند. خوب این افراد تعجب خواهند کرد که بدانند در بیشتر مواقع درون ساندویچی که نوش جان می نمایند کاهو قرار داده شده است. به اسم مثال خود من به سختی متوجه شدم چیزی که می خورم کلم است یا کاهو. می توان علت آن را اینطور اسم کرد که بیشتر آنها شکل ظاهری بسیار مشابهی با یکدیگر دارند. و چنانچه به طور تکنیکی از هم تمایز داده نشوند، فرد به سختی متوجه تفاوت آنها خواهد شد. با این حال، یکی از تفاوتهای کلیدی میان برگ کاهو و برگ کلم این است که برگ کاهو آب بیشتری در خود دارد. برگ کاهو خیس به نظر می رسد یا اینطور بگویم که پرآب یا آبدار است. از سوی دیگر کلم سخت تر و تیره تر به نظر می رسد. اجازه دهید مقایسه خود را فراتر برده و خانواده ای که این دو سبزی به آن تعلق دارند (بله کاهو و کلم به دو خانواده متفاوت تعلق دارند)، فرایند رشد آنها و فوائد سلامتی بخش شان را مورد آنالیز قرار دهیم.

خانواده (گونه های گیاهی)

در حالی که کاهو یک گیاه کامپوزیت یا مرکب است، و در اصطلاح پزشکی به گونه ای از لاکتوکا ساتیوا (Lactusa sativa) اشاره دارد، کلم متعلق به گونه ای از براسیکا الراسه (Brassica oleracea) بوده و با برگهای سبز ضخیم که یکدیگر را پوشانده اند شناخته می گردد. کاهو شکل ظاهری مشابهی با کلم دارد، غیر از کاربرد برگهای ترد و خوراکی اش که بیشتر جهت تهیه سالاد از آنها استفاده می گردد. از سوی دیگر، ضروری است که کلم جهت خوردن پخته گردد. جالب است که بدانید خانواده ای که کاهو به آن تعلق دارد بعلاوه گیاهان خوراکی مانند آفتابگردان، کاسنی و آرتیشو را شامل می گردد، خانواده براسیکا الراسه که کلم به آن تعلق دارد شامل گل کلم، کلم بروکلی، شلغم، خردل، تربچه و ترتیزک می گردد.

شرایط رشد

کاهو: کاهو در سایه رشد نموده به گونه ای که با وجود محصولات بلند از گرما محافظت می گردد. زمین مناسب رشد آن می تواند با پارچه و یا تور، حصار بندی شده به این منظور که از این گیاه در برابر گرمای تابستان محافظت گردد. از آنجا که ریشه های کاهو خیلی سریع خشک می شوند، این گیاه اغلب به رطوبت فراوان جهت رشد احتیاج دارد. کاهو در خاک سبک و شنی همراه با پی هاش (PH) بین 6 تا 7 رشد و نمو می نماید.

کلم: جهت رشد مناسب کلم، درجه حرارت خنک دمای ایده آلی است. با وجود آنکه می تواند در تمام انواع خاک رشد کند، اما کمی نسبت به خاک اسیدی حساس بوده و از اینرو احتیاج است که سطح PH بیش از 5ر6 نباشد. مجدداً یادآوری می گردد که همچون کاهو، این گیاه هم به بافت خاکی احتیاج دارد که رطوبت را در خود نگه دارد به این علت که ریشه های آن به سرعت خشک می شوند. به منظور جلوگیری از شکافتن سر کلم، ذخیره آب بایستی حتی در طول رشد کلم وجود داشته باشد.

ارزش تغذیه ای

هنگامی که نوبت به آنالیز ارزش غذایی میان کاهو و کلم می رسد، بایستی گفت که این کاهو است که بسیار مغذی در نظر گرفته می گردد به این علت که حاوی انرژی بیشتری (13کالری) است. با وجود آنکه کالری آن بسیار پایین است، اما حاوی اندازه مناسب کربوهیدرات، پروتئین، فیبر غذایی و چربی است. برعکس، کلم در مسدود ساختن آلی سازی یا ارگانیفیکاسیون در سلولهای تیروئید بسیار مؤثر عمل می نماید و از اینرو، اغلب به اسم عامل گواترزا به شمار میرود. اندازه چربی اشباع شده و بعلاوه کلسترول آن پایین بوده و در صورت بروز کمبود مهمیم، کلسیم و آهن بسیار مفید است. آب کلم ثابت شده است که یکی از مؤثرترین درمانهای خانگی زخم معده می باشد. این سبزی در انواع گوناگونی از غذاها در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته و چین و هند در فراوری و مصرف آن از کشورهای دیگر بالاتر قرار دارند.

بنابراین در مجموع بایستی گفت که چنانچه کاهش وزن یکی از اهداف مهم زندگی شما است، نباید فراموش کنید که کلم و کاهور را وارد رژیم غذایی خود سازید، به این علت که هر دو از نظر اندازه کالری بسیار پایین بوده و می توانند بسیار مغذی باشند. جهت تهیه سالاد ترد، کاهو بسیار مناسب است در حالی که از سوی دیگر چنانچه یک وعده غذایی بسیار مغذی و کم کالری چیزی است که بدان احتیاج دارید، کلم می تواند جایگزین عالی و سالمی باشد. مصرف سبزیجات را مورد توجه قرار دهید!

منبع: راسخون

به "کاهو در مقابل کلم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهو در مقابل کلم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید