آمریکا: نفوذ نظامی در قطب شمال برای مقابله با روسیه لازم است

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، کارل شولتز فرمانده گارد ساحلی آمریکا به اندیشکده بروکینگز گفته است که توسعه عملیات های ایالات متحده در منطقه آرکتیک (محیط پیرامونی قطب شمال) در راستای مقابله با یکه تازی روسیه در این عرصه راهبردی لازم است که این می تواند شامل عملیات های حق آزادی دریانوردی باشد که واشنگتن برای به چالش کشیدن ادعای دیگر کشورها (چین) هم به آنها استناد می نماید.

آمریکا: نفوذ نظامی در قطب شمال برای مقابله با روسیه لازم است

وی در توجیه ادعای خود اضافه نمود: حضور به معنای نفوذ است و در حال حاضر، حضور آمریکا در این منطقه، در مقایسه با قابلیت هایی که دارد؛ به شدت اندک است.

شولتز در ادامه مدعی شد: آنچه مایه نگرانی آمریکا می گردد؛ نحوه حضور روسیه در این منطقه است. دغدغه مشابهی هم درباره نظم بین المللی قانون محور و شیوه مدرن اداره مسائل دریایی داریم.

پیشتر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، از کشورهای حوزه آرکتیک خواسته بود که از این به بعد، مسائل نظامی را هم در بحث هایی که درباره آینده این منطقه می گردد؛ بگنجانند.

وی در این باره گفته بود: خوب است روابط مثبتی که در شورای آرکتیک (شامل آمریکا، روسیه، کانادا، دانمارک، نروژ، ایسلند، سوئد و فنلاند) داریم را به حوزه نظامی هم تعمیم دهیم.

لاوروف بعلاوه پیشنهاد داده بود تا مقامات نظامی کشورها در راستای کاهش تنش در این منطقه دیدارهایی داشته باشند.

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، این طور به نظر می آید که همزمان با سیاست چرخش به ایندوپاسیفیک که شامل انتقال نیرو و تجهیزات از غرب آسیا و تمرکز آنها در شرق قاره در راستای مهار چین است؛ آمریکا میخواهد منطقه آرکتیک (شمالگان / ناحیه پیرامون قطب شمال) را در آینده ای نه چندان دور به جدیدترین میدان نبرد خود تبدیل کند.

اقیانوس آرام در شمالی ترین بخش خود به دریای برینگ راه دارد که تنگه ای با همین نام را در خود جای داده است که آلاسکا (متعلق به آمریکا) را از منتهی الیه شرقی سیبری (متعلق به روسیه) جدا می نماید. دریای برینگ بعلاوه محل رویارویی اقیانوس آرام و اقیانوس شمالگان است.

اگرچه آرکتیک کوچک ترین اقیانوس جهان است اما این ظرفیت را دارد که همزمان با ذوب شدن یخ های قطبی، به اسم یک جهت میانبر، 75 درصد از کل جمعیت جهان را به یکدیگر متصل کند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "آمریکا: نفوذ نظامی در قطب شمال برای مقابله با روسیه لازم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا: نفوذ نظامی در قطب شمال برای مقابله با روسیه لازم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید