اعلام آمادگی ایران برای میزبانی مرکز انرژی های پاک اکو

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، تهران (پانا) - وزیر نیرو تاکید نمود جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با توجه به موقعیت ژئوپولوتیک ویژه خود و هم چنین وجود شرایط زیرساختی مناسبی که در اختیار دارد، میزبانی مرکز انرژی های پاک اکو را بر عهده بگیرد.

اعلام آمادگی ایران برای میزبانی مرکز انرژی های پاک اکو

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، رضا اردکانیان در چهارمین نشست وزیران انرژی اکو، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان و کارشناسانی که زحمت زیادی را برای افزایش اثربخشی آن عهده دار شده اند، اضافه کرد: امیداست مقام هایی که مسئولیت تامین انرژی کشورهای متبوع را عهددار هستند، در آستانه ورود به تابستان، چالش های این فصل را با سربلندی و موفقیت پشت سر بگذارند.

وی ادامه داد: منطقه اکو از ظرفیت های غنی و پتانسیل های ارزشمند منابع انسانی و طبیعی، ذخایر انرژی، بخش خصوص توانمند و هم مزیت های ممتاز اتصال منطقه ای بهره مند است و حتی در بخش برق، کشورهای عضو اکو الزام ها و شرایط لازم را برای تشکیل بازار برق منطقه ای دارا هستند.

وزیر نیرو با بیان اینکه در سالیان اخیر گذاره امنیت انرژی در حال استحاله به امنیت برق است، اضافه کرد: برق، کلید توسعه اجتماعی، مالی و صنعتی آینده است و منبع انرژی مورد احتیاج همه فعالیت های بشری خواهد بود، چراکه همه منابع اولیه همچون گاز، نفت و امثال آن، به برق تبدیل شده و احتیاجهای جوامع اعم از حمل و نقل، ارتباطات، سرمایش، گرمایش و اغلب احتیاجهای بنیادین دیگر به وسیله انرژی الکتریکی تأمین خواهد شد.

اردکانیان با بیان اینکه تامین پایدار انرژی و ورود به بازار انرژی برق می تواند تضمین کننده امنیت کشورها و ابزار عایدی مالی پایدار باشد، گفت: این مهم، به وسیله اتصال شبکه برق کشورهای همجوار به همدیگر، میسر خواهد شد و این اتصال برون مرزی شبکه های برق هم افزون بر این که می تواند زمینه ساز انتقال برق به کشورهای همجوار و بعضا ترانزیت برق به کشورهای غیر مجاور گردد، می تواند قابلیت اطمینان و تاب آوری شبکه های برق را هم ارتقا دهد.

وی اعلام نمود: در راستای استفاده حدبیشتری از ظرفیت ژئوپلتیک کشور در بازارهای جهانی انرژی، برنامه های توسعه مبادلات انرژی با کشورهای منطقه در دستور کار وزارت نیرو واقع شده است.

وزیر نیرو با ارائه پیشنهادی، گفت: پیشنهاد ما این است که اکو، پایه گذار ایجاد یک کریدور انرژی منطقه ای به منظور ترویج همکاری های منطقه ای، تبادل دانش و تجربیات و استفاده از ظرفیت و پتانسیل کشورها باشد؛ چرا که معتقدیم این کشورها به لحاظ موقیت جغرافیایی، سیاسی و مالی از شرایط تقریبا یکسانی برخوردار هستند.

اردکانیان اضافه کرد: ایجاد چنین فعالیتی می تواند موجب جهت دهی به این تبادل ها برای تامین انرژی پایدار و ایجاد امنیت بیشتر به وسیله توسعه نیروگاه های مختلف به ویژه نیروگاه های تجدیدپذیر برای تامین انرژی مورد احتیاج کشورها گردد.

وی ادامه داد: در راستای تأسیس بازار برق منطقه ای اکو، با توجه به اقدام های انجام شده قبلی، پیشنهاد می کنم که دست اندرکاران و کارشناسان قدم های جدی تر و سریع تری برای تحقق این مهم بردارند. ایجاد مرکز انرژی پاک اکو که عمدتا بر روی دو موضوع توسعه تجدیدپذیرها و راندمان انرژی تمرکز خواهد داشت، به وسیله سازمان اکو پیگیری می گردد.

وزیر نیرو گفت: بازار توسعه انرژی های تجدیدپذیر ایران، با اتکا به پتانسیل بالای منابع انرژی های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست توده، زمین گرمایی، به وسیله امکان عقد قراردادهای بلندمدت خرید تضمینی برق با نرخ های تشویقی، بازار بسیار جذابی برای سرمایه گذاران خارجی است.

اردکانیان با اعلام اینکه نرخ پایه خرید تضمینی برق، رشد 40 درصدی نسبت به سال ماقبل آن داشته است، اضافه کرد: علاوه بر سیاست عقد قراردادهای خرید تضمینی برق تجدیدپذیر، ما آماده حضور سرمایه گذاران در ایران، برای احداث نیروگاه های تجدیدپذیر و استفاده از منابع خدادادی کشورمان مانند باد و خورشید و همکاری مستمر با سرمایه گذاران به منظور صادرات برق تولیدی شان به سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه ایران هستیم.

وی با بیان اینکه تا به امروز شاهد بهره برداری از حدود 877 مگاوات نیروگاه های انرژی های تجدیدپذیر و پاک بوده ایم، ادامه داد: همه نیروگاه های مذکور به وسیله سرمایه گذاری بخش خصوصی با بیش از 160 شرکت فعال در بخش انرژی های تجدیدپذیر در بیشتر قریب به اتفاق منطقه ها ایران پیشرفته اند.

وزیر نیرو گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با توجه به موقعیت ژئوپولوتیک ویژه خود و هم چنین وجود شرایط زیرساختی مناسبی که در اختیار دارد، میزبانی مرکز انرژی های پاک اکو را بر عهده بگیرد.

وی اضافه کرد: امیدواریم که این نشست گام موثری در راستای همگرایی و ارتقای صندلی سازمان اکو در منطقه را بردارد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "اعلام آمادگی ایران برای میزبانی مرکز انرژی های پاک اکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام آمادگی ایران برای میزبانی مرکز انرژی های پاک اکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید