افزایش پایگاههای تازه صادراتی دانش بنیان ها در 1402
به گزارش وبلاگ کشتی گیران، سیاوش ملکی فر در تبادل نظر با خبرنگاران، برنامه صندوق نوآوری برای رشد صادرات محصولات فناوری و توسعه پایگاه های صادراتی در خارج کشور در سال 1402 را تشریح کرد و گفت: صندوق در این حوزه، 3 گروه ابزار دارد؛ گروه ابزار اول به توانمندسازی صادراتی مربوط می گردد مثل بالا بردن هوشیاری صادراتی، افزایش توانمندی های لازم برای صادرات مثل آموزش ها، مشاوره های صادراتی، دریافت استاندارها، تاییدیه ها و گواهینامه ها.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه نمود: شرکت های دانش بنیانی که می خواهند وارد بازار صادراتی شوند بعضاً استاندارهای آن کشورها را باید داشته باشند مثلاً باید استاندارد CE را داشته باشند و یا آن دسته از شرکت هایی که می خواهند دارو فراوری نمایند، حتماً باید استاندارد JP را اخذ نمایند.
ملکی فر اعلام کرد: بحث بعدی، بحث مالکیت فکری است. شرکتی که می خواهد وارد بازارهای خارجی گردد، باید حتماً از حفاظت از مالکیت فکری خودش اطمینان حاصل کند که ما در این زمینه در بخش اعطای نشان تجاری، طرح صنعتی و اختراع یا همان پتنت حمایت بلاعوض از شرکت ها داریم.
وی ابزار دوم صندوق برای حمایت از رشد صادرات محصولات فناوری را شبکه سازی صادراتی عنوان نمود و گفت: شبکه سازی صادراتی یعنی یک شرکت دانش بنیان بتواند مشتریان بالقوه خود را پیدا کند، وارد مذاکره گردد و بتواند محصولش را به فروش برساند و در این مسیر شریک و یا سرمایه گذار پیدا کند و یا برای فروش محصولات خود برای ایجاد نمایندگی رایزنی کند، چرا که گاهی اوقات شرکت ها خودشان محصول را می فروشند و یا در مناقصه ها شرکت می نمایند و یا به دستگاه دولتی می فروشند و یا به یک خریدار دیگری نمایندگی می دهند؛ ما در این بخش ابزار نمایشگاه ها را داریم. شرکتها می توانند محصولات خود را به نمایش بگذارند و از سوی دیگر نیز هیأت تجاری به مقصد کشورهای دیگر اعزام می کنیم و هیأت ها پذیرش می نمایند.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: بعلاوه در زمینه پایگاه های صادراتی در حال حاضر در چند کشور جهان این پایگاه ها اکتیو شدند و محصولات دانش بنیان ایرانی را به فروش می رسانند و به نیابت از ما وارد بازاریابی و مذاکره می شوند.
ملکی فر از برنامه صندوق برای افزایش کارگزاران به ویژه در کشورهای منطقه و همسایه اطلاع داد و گفت: اگر کسی توانمندی دارد و می تواند کار پایگاه صادراتی در کشورهای همسایه و منطقه انجام دهد، حتماً اطلاعاتش را با ما در میان بگذارد.
وی ادامه داد: بعد از اینکه شبکه سازی رخ داد، نوبت به تأمین مالی صادراتی می رسد؛ یعنی ما تسهیلات دهیم و سرمایه گذاری کنیم با این هدف که شرکت ها محصول را بعد از قرارداد بفروشند که در این زمینه انواع و اقسام سرمایه گردش و فراوری صنعتی و … را داریم.
وی اضافه نمود: در این راستا در حال کوشش هستیم یک سری کارگزاران صادراتی را با شرکت ها شبکه کنیم؛ مثلاً بعضی کارگزاران می توانند به انتقال ارز یاری نمایند. به زودی سمیناری برگزار می گردد و در این سمینار یکی از شرکت ها که امکان انتقال ارز از چند کشور جهان فراهم نموده را به شرکت های دانش بنیان معرفی خواهیم کرد.
منبع: خبرگزاری مهر