اپل پردازنده دسکتاپ هیولای M1 Ultra را برای قدرتمندترین کامپیوترها معرفی کرد

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، اپل از نسل بعدی پردازنده های اختصاصی سیلیکون ساخت خودش رونمایی کرد. پردازنده تازه M1 Ultra آخرین نسل از پردازنده های خانواده M1 اپل است که به ادعای این شرکت قدرتی بالاتر از M1 و M1 Pro و M1 Max دارد.

اپل پردازنده دسکتاپ هیولای M1 Ultra را برای قدرتمندترین کامپیوترها معرفی کرد

نکته کلیدی این است که پردازنده M1 Ultra از معماری UltraFusion اپل بهره می برد. در این معماری، اپل دو پردازنده M1 Max را با یک اتصال داخلی بین پردازنده ای 2.5 ترابایتی به صورت SoC استفاده نموده است. این معماری و طراحی به اپل اجازه می دهد تا تقریبا تمام مشخصات پردازنده قدرتمند M1 Max خود را در پردازنده نو M1 Ultra به دو برابر افزایش دهد.

به این ترتیب، در M1 Ultra شاهد 20 هسته پردازشی فیزیکی CPU هستیم که 16 هسته در بالاترین سطح کارایی و 4 پردازنده در سطح موثری کار می نمایند. 64 پردازنده فیزیکی GPU با توان محاسباتی FP32 معادل 21 ترافلاپس داریم و از 32 پردازنده Neural Engine برای پردازش های هوش مصنوعی سود می برد. این پردازنده دسکتاپ می تواند تا 128 گیگابایت رم را به صورت یکپارچه پشتیبانی کند.

پردازنده نو اپل با فناوری ساخت 5 نانومتری TSMC ساخته شده است و شامل 114 میلیارد ترانزیستور است. این پردازنده می تواند همزمان 8 ویدئو با کیفیت 8K ProRes را استریم کند.

اپل می گوید پردازنده M1 Ultra حدود 8 برابر پردازنده M1 معمولی سریع تر است ولی ادعاهای کارایی اپل به اینجا ختم نمی گردد و می گوید این پردازنده SoC کارایی بهتر از یک پردازنده 16 هسته ای دسکتاپ ارائه می دهد در حالی که 100 وات مصرف انرژی کمتری دارد.

همین طور، اپل می گوید از نظر قدرت GPU با بالاترین GPU پردازنده های دسکتاپ برابری می نماید ولی 200 وات مصرف انرژی کمتری خواهد داشت. البته، اپل مانند همواره در این بخش نامی از رقبا نبرده است و بدیهی است که باید در محک زنی های عملی و واقعی این ادعاها اثبات گردد.

اولین محصولی که از پردازنده M1 Ultra نو اپل استفاده می نماید؛ کامپیوتر دسکتاپ Mac Studio است که از نظر طراحی بسیار شبیه به مک مینی ها است ولی از نظر سخت افزاری و اجزای داخلی بسیار قدرتمندتر و بهتر شده است. قطعا باید منتظر استفاده از پردازنده هیولای M1 Ultra در سایر محصولات اپل از جمله مک پروها باشیم که شاید چند ماه بعد معرفی شوند.

منبع: یک پزشک

به "اپل پردازنده دسکتاپ هیولای M1 Ultra را برای قدرتمندترین کامپیوترها معرفی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپل پردازنده دسکتاپ هیولای M1 Ultra را برای قدرتمندترین کامپیوترها معرفی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید