توت فرنگی نخرید!

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، کمتر کسی پیدا می گردد که طعم شیرین و جادویی توت فرنگی را دوست نداشته باشد! اگر شما هم مثل من به این میوه خوشمزه علاقه دارید اما به علت گرانی یا کودهای شیمیایی که در حین کاشت به توت فرنگی داده می گردد از خرید آن امتناع می کنید، چرا خودتان آن را نمی کارید؟

توت فرنگی نخرید!

در مطلب امروز به شما یاد می دهیم چه طور در گلدان مثل آب خوردن توت فرنگی پرورش دهید!

دلایل خوبی برای کاشت توت فرنگی در گلدان وجود دارد:

- توت فرنگی گیاهی است که به هم فشرده و پرپشت رشد می نماید. پس حتی باغبانانی که فضای اندکی هم دارند می توانند آن را پرورش دهند.

- می توانید گیاه گلدان توت فرنگی تان را در هر جایی قرار دهید و به راحتی هم جا به جایش کنید.

- کاشت توت فرنگی در گلدان و نه بر روی زمین باعث کاهش حمله باکتری ها و قارچ ها به گیاه می گردد.

چه گلدان هایی برای کاشت توت فرنگی مناسب تر هستند؟

در شیشه مربا توت فرنگی می کارید یا در یک سبد آویز و یا حتی یک گلدان معمولی فرقی نمی نماید! نکته مهم این است که گلدان هر چه هست زهکش خوبی داشته باشد! سوراخ های زهکش می تواند در کف یا حتی اطراف گلدان هم باشند. توت فرنگی سیستم ریشه ای کوچکی دارد پس می توان آن را در گلدان های کوچک کاشت. گلدانی با قطر 25 تا 30 سانتی متر و عمق 20 سانتی متر کوچکترین سایز گلدانی است که می توانید بهره ببرید. البته هر چه گلدان کوچکتر باشد دفعات آبیاری افزایش می یابد.

گلدان های روشن تر محیط ریشه را خنک تر از گلدان های تیره نگه می دارند و گلدان های رسی و سفالی گرما را به بیرون راهنمایی می نمایند.

آغاز کنیم!

  • گیاه: کاشت توت فرنگی را می توان از نشا یا دانه آغاز کرد. اما اگر آن را از دانه آغاز کنید زودتر از نشاهای بزرگ به فضای گلدان عادت می نمایند و تطبیق پذیری شان بهتر است.
  • خاک: به خاکی سست و سبک احتیاج است که علاوه بر اینکه آب را در خود نگه می دارد، آب اضافی را هم خارج می نماید. خاک گلدان برای کاشت این گیاه مناسب است.
  • فضا: گیاه توت فرنگی به سرعت رشد می نماید و می تواند تا 60 سانتی متر هم پراکنده گردد. بنابراین سعی کنید در هر گلدان یک بوته بکارید.
  • کاشت: گیاه توت فرنگی باید در سطح خاک کاشته گردد. گیاه را روی خاک قرار دهید. ریشه های آن را به آرامی روی سطح خاک پخش کنید. سپس روی ریشه ها را با مقداری خاک بپوشانید و به خوبی آبیاری شان کنید. بعد از ته نشین شدن آب و خاک، در صورت احتیاج، دوباره روی ریشه ها خاک بریزید.
  • نور: مطمئن شوید که گلدان های تان در هر روز حداقل 6 تا 8 ساعت آفتاب دریافت می نمایند تا دریایی از گل و میوه به شما هدیه بدهند! اگر در خانه تنها از یک جهت آفتاب دارید، هر 3 تا 4 روز گلدان ها را بچرخانید تا آفتاب به همه سطح گیاه تان برسد.
  • آفات: علت نمی گردد که چون توت فرنگی هایتان را در گلدان کاشته اید، آفت ها دستشان به گیاه تان نرسد! آفت ها و پرندگان هنوز هم به سمت گیاه شما جذب می شوند. پس از توت فرنگی تان از طریق توری یا فنس در برابر پرندگان مراقبت کنید و برای از بین بردن آفات هم می توانید از سموم ارگانیک بهره ببرید. طرز تهیه سموم ارگانیک با مواد ساده داخل خانه در پست های قبلی آمده است، در صورت احتیاج آن را مطالعه کنید.

مراقبت از گلدان های توت فرنگی تان

آبیاری

هر وقت چند سانتی متر بالایی خاک گلدان توت فرنگی تان خشک شد، گیاه را دوباره آبیاری کنید. آبیاری را طوری تنظیم کنید که نه گیاه دچار حالت غرقابی گردد و نه اینکه چند روز بی آب بماند و بعد از پژمرده شدن شاخ و برگ آب دریافت کند. خصوصا اگر در مرحله میوه دهی است. مواظب باشید که خاک گلدان سریع تر از خاک باغچه خشک می گردد. در هوای خشک و گرم، گیاه آبیاری منظم تر و روزانه می خواهد و هر چه توت فرنگی تان بزرگ تر گردد هم دفعات و اندازه آبیاری که طلب می نماید، بیشتر می گردد.

کود دهی

توت فرنگی را در فصول رشد هر 3 تا 4 هفته کود دهی کنید.

زمستان گذرانی

اگر به توت فرنگی تان اجازه زمستان گذرانی و در معرض سرما بودن را بدهید، در بهار سال بعد با میوه های خوشمزه خود از شما تشکر خواهد نمود! در مناطقی با آب و هوای بسیار سرد که امکان یخ زدگی کلی و از بین رفتن کامل گیاه وجود دارد، در فصل زمستان توت فرنگی را به مکانی سر پوشیده تر که گرم هم نباشد، مانند پارکینگ یا … انتقال دهید. در این مدت هر وقت که خاک گیاه به طور گسترده ای خشک شد اقدام به آبیاری کنید.

در آخر

حتی با برترین رسیدگی و مراقبت هم گیاه شما بعد از 3 یا 4 سال دیگر عملکرد قبلی را ندارد و ضروری است که توت فرنگی جدیدی بکارید.

تجربیات و سوالات خود درباره کاشت توت فرنگی هایتان را با ما درمیان بگذارید!

نوش جان!

منبع: فوت و فن

به "توت فرنگی نخرید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توت فرنگی نخرید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید