خراسان رضوی قطب فراوری گیاهان دارویی کشور

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با فراوری حدود 26 هزار تن گیاه دارویی، این استان به قطب فراوری این محصول در کشور تبدیل شده است.

خراسان رضوی قطب فراوری گیاهان دارویی کشور

به گزارش خبرنگار از ، محمدرضا اورانی مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی در همایش ملی گیاهان دارویی در کاشمر با بیان اینکه باید در توسعه کشت گیاهان دارویی به تمام احتیاج ها توجه گردد، گفت: مسئله ای که به صورت رفتاری در بخش کشاورزی داریم همین است که وقتی برای فراوری محصولی براساس مصرف استان سقف معین می گردد کشاورزان بیش از آن کشت می نمایند.

او توضیح داد: باید در انتخاب نوع و سطح کشت همه به هم یاری کنیم، زیرا الان در زمینه زعفران با ماشین آلات کشت کردیم، اما باید با دست جمع آوری و تمیز گردد که روزانه نزدیک به 372 هزار کارگر و نیروی کار می خواهد بنابراین در این سطح شدنی نیست.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در توسعه کشت گیاهان دارویی در ابتدای راه قرار داریم و باید سطحی را انتخاب کنیم که بتوانیم کارگر مورد احتیاج را تامین کنیم.

اورانی از کشاورزان و فراوری نمایندگان خواست هر نوع گیاه دارویی که برای کشت انتخاب می نمایند ابتدا به فکر آب مورد احتیاج و زمینی که اختصاص می دهند باشند، زیرا باید زمین از نظر اکولوژیکی متناسب با گیاه دارویی مورد نظر باشد.

او توضیح داد: در اولین گام احتیاج به تربیت نیروی ماهر است و باید سازمان نظام مهندسی، مدیران جهاد کشاورزی در هر شهرستان کارشناسان با انگیزه را شناسایی نمایند.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در حوزه گیاهان دارویی در استان خراسان رضوی به تعداد انگشتان دست متخصص نداریم، به همین خاطر ابتدا باید سازمان جهاد کشاورزی نسبت به تربیت نیروی انسانی متخصص همزمان با توسعه کشت همت کند.

اورانی اضافه کرد: باید بیمه محصولات گیاهان دارویی را در لیست گیاهان تحت پوشش بیاوریم، همچنین لازم است تعاونی فراوری و بازاریابی گیاهان دارویی تشکیل گردد.

استفاده خودسرانه از گیاهان دارویی چه عوارضی دارد؟

/ ز.م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "خراسان رضوی قطب فراوری گیاهان دارویی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خراسان رضوی قطب فراوری گیاهان دارویی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید