شمار پروازهای نخستین بالگرد در مریخ به 20 رسید

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، بالگرد مریخ پیمای نبوغ که یک سال را در سیاره سرخ سپری نموده است، بیستمین پرواز در جو رقیق مریخ را هم با موفقیت انجام داد تا در اولین حضورش، یک رکورد چشمگیر ثبت کند.

شمار پروازهای نخستین بالگرد در مریخ به 20 رسید

ناسا طبق برنامه ریزی در مأموریت مریخ 2020 (Mars 2020) کوشش کرد یک راه دیگر حمل ونقل در مریخ را آزمایش کند و به همین علت مسافر پرنده کوچکی را همراه مریخ نورد پشتکار (Perseverance Rover) راهی سیاره سرخ کرد.

چند ماه پس از فرود روی مریخ که هفته گذشته یک سال از آن گذشت، بالگرد نبوغ (Ingenuity Helicopter) از دل کاوشگر بیرون آمد و روی سطح مریخ نهاده شد. این مرحله شروعگر 5 سورت پروازی بود که ناسا آن را نمایش فناوری (Technology Demonstration) می نامد.

نمایش چشمگیر بالگرد در پنج پرواز نخست باعث شد تا ناسا مأموریت را به فاز نمایش عملیات (Operation Demonstration) منتقل کند که طی آن بالگرد به عنوان یک راهنمای پرنده به یاری مریخ نورد پشتکار می آید. نبوغ در این فاز هم به خوبی پیش رفته و اکنون پرواز بیستم را هم با موفقیت انجام داده است.

پرواز شماره 20 بالگرد نبوغ که 25 فوریه (6 اسفند) انجام شد، 130.3 ثانیه طول کشید و طی آن این کاوشگر کوچک هم میزان یک جعبه دستمال کاغذی، 391 متر را پیمود. سرعت پرنده در این عملیات پروازی به 4.4 متر بر ثانیه و ارتفاع آن به 10 متر رسید و درمجموع با این پرواز توانست دوباره به مریخ نورد پشتکار نزدیک گردد.

نزدیک شدن دوباره به مریخ نورد این امکان را هم فراهم کرد که همچون پروازهای اولیه، امکان تهیه فیلم از پرواز بالگرد فراهم گردد. موضوعی که در پروازهای قبلی با توجه به دور شدن نبوغ امکان پذیر نبود. نبوغ به تازگی پس از گذر از طوفان، نوزدهمین پرواز را انجام داده بود.

هر دو ربات به محل فرود مریخ نورد بازمی گردند تا از آنجا دومین کارزار علمی را که رفتن به سمت منطقه دلتای دهانه جزرو (Jezero) است، شروع نمایند.

عکس کاور: سایه بالگرد نبوغ در بیستمین پرواز مریخی

Credit: NAsa/JPL-Caltech

منبع: NASA

منبع: دیجیکالا مگ

به "شمار پروازهای نخستین بالگرد در مریخ به 20 رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شمار پروازهای نخستین بالگرد در مریخ به 20 رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید