نباید اجازه زایل شدن فرهنگ منطقه اورامانات را بدهیم

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، ایرنا/ براساس سخنان استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ و سخنران همایش بین المللی هورامان، نباید اجازه زایل شدن فرهنگ منطقه اورامانات را بدهیم.

نباید اجازه زایل شدن فرهنگ منطقه اورامانات را بدهیم

محمد علی سلطانی در همایش بین المللی هورامان؛ ثبت دنیای، فرهنگ و توسعه پایدار که در دانشکده ادبیات دانشگاه رازی کرمانشاه در حال برگزاری است، اضافه نمود: تمام موسیقی در غرب ایران و کوههای زاگرس که وجود دارد، هسته اصلی آن در هورامان شکل گرفته است.

وی خطاب به محققان و پژوهشگرانی که می خواهند این سرزمین را دوباره بشناسند، گفت: تاریخ مکتوب منطقه اورامانات از بعضی از شهرهای دیگر کرمانشاه و کردستان بیشتر است و همین نکته بس که تا اوایل حکومت قاجاریه رده بندی ها و گروه بندی ها و ساختار اجتماعی منطقه اورامانات براساس گروه بندی های اصناف و حرف و مشاغل بوده است.

سلطانی اضافه نمود: به همین دلیل، ریشه بسیاری از صنایع دستی مانند نساجی که امروز در حال انقراض است، آهنگری سنتی، نجاری و تمام لوازم و وسایل زندگی را می توانیم ریشه آنها را در هورامان جستجو کنیم.

این استاد دانشگاه، در ادامه با تبریک و تهنیت ثبت دنیای اورامانات و قدردانی از دانشگاه رازی کرمانشاه از برگزاری همایش بین المللی هورامان؛ ثبت دنیای، فرهنگ و توسعه پایدار گفت: با این اقدام بسیار خوب و ارزنده، دانشگاه رازی از کما پژوهشی چند ساله خارج شده و با رویکرد فرهنگی در بازبینی واقعی هورامان، در این بستر خودنمایی می نماید.

سلطانی با اشاره به ثبت دنیای بیستون در سالهای قبل گفت: زمانی که رابینسون کتیبه بیستون را خواند، مطالب و پژوهش ها و تحقیقات پیرامون او به بیشتر زبان های دنیا ترجمه و منتقل شد، همه کشورها درباره بیستون مطلب نوشتند و خواندند که با ثبت دنیای اورامانات مطمئنا مقالات علمی در باب این منطقه نیز به 195 کشور عضو سازمان یونسکو ارسال می گردد و درباره آن می خوانند می نویسند و این کار بسیار ارزشمندی برای منطقه ماست که شناخته گردد.

وی در ادامه ابراز تاسف کرد: از زمانی که ثبت دنیای اورامان تا امروز حتی یک اطلس و نقشه جامع از اورامان چه در دانشگاه رازی و چه در دانشگاه کردستان تهیه نشده و این بزرگترین لطمه است، چرا که ما هنوز اطراف خود را نمی شناسیم.

این محقق و پژهشگر اضافه نمود: ثبت دنیای اورامان فقط با سخن گفتن و از روی کاغذ که نمی گردد کاری کرد، بلکه همت بلند و گسترده می خواهد که مطالب را از روی کاغذ بیرون و به حرکت درآوریم و امیدوارم که نتایج این همایش ارزنده امروز خروجی داشته باشد و بتوانیم بگوییم هورامان ثبت دنیای شده است.

سلطانی بعلاوه با تجلیل از دانشگاه رازی برای شناساندن علمی منطقه اورامان ابراز امیداروی کرد این همایش مقدمه ای باشد برای شناسایی و شناخت علمی و پژوهشی و تحقیقی دیگر منطقه ها استان مانند گیلانغرب، قصرشیرین و دالاهو و دیگر نقاط و گفت: جای تاسف دارد ما هنوز منطقه خودمان را نمی شناسیم.

این پژوهشگر تاریخ گفت: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در معرض این موضوع قرار می گیریم اما با اتخاذ رویکردهای درست فرهنگی به وسیله دستگاه هایی اجرایی مانند برگزاری کلاس های متعدد آموزش گردشگری برای افراد بومی می توانیم تا حد زیادی جلو این موضوع را بگیریم.

سلطانی بعلاوه با اشاره به ثبت دنیای بیستون اضافه نمود: از آن موقع تا به امروز این ثبت دنیای برای ما هیچ تاثیری نداشته است و اگر در ثبت دنیای اورامانات زیر ساختهایی مانند پایانه در خور، راه موصلاتی مناسب، ایجاد تالار اجتماعات از فیلم، آرشیو مستندات و عکس، رادیو محلی و تبلیغات علمی و درست صدا و سیما را انجام ندهیم، نمی توانیم از مزایای ثبت دنیای اورامانات نیز استفاده کنیم.

وی متذکر شد اگر برای آموزش گردشگری، تالارهای اجتماعی و پایگاه های فرهنگی و دیگر اقدام های فرهنگی و زیرساختی منطقه اورامانات انجام نگردد، با وجود گردشگرانی که به این منطقه می آیند، نه تنها این ثبت دنیای چیز دلپذیری نخواهد بود، بلکه به قولی یک لکه ای می گردد که نمی توانیم را آن پاک کنیم.

منبع: همگردی

به "نباید اجازه زایل شدن فرهنگ منطقه اورامانات را بدهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نباید اجازه زایل شدن فرهنگ منطقه اورامانات را بدهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید