علل بروز دندان قروچه و راه درمان آن

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، داشتن یک خواب راحت پس از یک روز کاری سخت و پرتنش یکی از لذت های غیر قابل انکار است که هم در برطرف سختی و هم در تضمین سلامت فرد تاثیر بالایی دارد، اما بعضی مواقع مشکلاتی در طول خواب برای فرد ایجاد می گردد که آرامش خواب خود این شخص و اطرافیان او را برهم می زند.

علل بروز دندان قروچه و راه درمان آن

به گزارش ایسنا، داشتن یک خواب راحت برای تضمین سلامت جسمی و روحی افراد بسیار مهم است و حتی در زیبایی و شادابی پوست نیز تاثیر دارد بعلاوه خواب شبانه برای برطرف خستگی یک روز سخت و تجدید قوا احتیاج ضروری هر فردی محسوب می گردد، اما در مواقعی وجود بعضی اختلالات موجب می گردد آرامش فرد و حتی اطرافیان او در زمان خواب برهم بخورد.

دندان قروچه یکی از این اختلالات است که اغلب موارد در هنگام خواب رخ می دهد بعلاوه می تواند بچه ها و بزرگسالان را درگیر کند و مسائل بسیاری برای آن ها به همراه داشته باشد که اولین تاثیر منفی آن بر دندان ها و در معرض خطر قرار دادن سلامت آن ها است.

البته مسائل ناشی از دندان قروچه تنها خود فرد را درگیر نمی نماید و در مواردی که فرد به نوع شدید دندان قروچه مبتلا باشد به دلیل صدایی که به وسیله دندان های شخص فراوری می گردد ممکن است آرامش خواب اطرافیان را نیز دچار اختلال کند و بنابراین خود فرد و اطرافیان او از نعمت داشتن یک خواب آرام محروم می مانند.

دندان قروچه یک عارضه ناخود مطلع است

داراب غلامی-متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت در شهرکرد درخصوص دلایل بروز دندان قروچه یا بروکسیسم و راه درمان آن، اظهار کرد: دندان قروچه یک عارضه است که احتمال بروز آن در بچه ها و بزرگسالان وجود دارد، اما در بچه ها از شیوع بیشتری برخوردار است بعلاوه دو عامل مهم از جمله استرس و روی هم قرار داشتن نادرست دندان ها در بروز این عارضه تاثیر بالایی دارد.

وی اضافه نمود: زمانی که بچه ها به دندان قروچه مبتلا می شوند ممکن است علاوه بر استرس و فرم نامناسب دندان ها به دلیل مسائل انگلی نیز باشد البته این موضوع نسبت به دو عامل اولیه از شیوع کمتری برخوردار است، اما توصیه می گردد در بچه ها مبتلا به دندان قروچه در ابتدا به آنالیز مسائل انگلی بپردازیم و درصورتی با انجام تست های مخصوص معین گردد کودک مشکل انگلی ندارد سپس به آنالیز دو عامل دیگر پرداخته گردد.

غلامی ادامه داد: برای درمان دندان قروچه پس از معین شدن عامل ایجادکننده آن باید به حذف این عامل بپردازیم یعنی اگر دلیل مسائل انگلی است داروی ضدانگل تجویز می گردد و یا در زمانی که فرد به دلیل استرس دچار دندان قروچه شده است باید برای کاهش این استرس به پزشک متخصص مراجعه گردد بعلاوه فرم ناصحیح دندان ها که در ایجاد دندان قروچه موثر است با توجه به نوع مشکل دندان ها با راه حل هایی مانند ارتودنسی و پروتز قابل حل است.

این متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت در شهرکرد عنوان نمود: دندان قروچه یک عارضه ناخود مطلع است و معمولا زمانی در فرد بروز پیدا می نماید که در خواب است و اطلاعی از این اقدام خود ندارد بنابراین دندان قروچه در طول روز ایجاد نمی گردد، اما مشکل روی هم فشار دادن دندان ها ممکن است در طول روز نیز وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه دندان قروچه باعث سایش دندان ها می گردد و مسلما آسیب هایی را برای دندان در پی دارد، اضافه نمود: روی هم قرار گرفتن دندان ها و ساییدگی آن ها به مرور باعث سایش و از بین رفتن مینا دندان می گردد که در موارد شدید می تواند به صورت کامل دندان را از بین ببرد، به همین خاطر توصیه می گردد در صورت بروز دندان قروچه به سرعت برای درمان آن اقدام گردد و از به خطر افتادن سلامت دندان ها جلوگیری گردد.

دندان قروچه می تواند باعث بروز سردرد گردد

مجید جعفری-متخصص بیماری های مغز و اعصاب در شهرکرد، اظهار کرد: دندان قروچه به ساییدن دندان ها بر هم گفته می گردد بدون اینکه شخص مشغول جویدن باشد که این عارضه می تواند دارای علل طبی، عصبی و روان پزشکی باشد و هم در بچه ها و بزرگسالان مشاهده می گردد.

وی اضافه نمود: درصورتی که عارضه دندان قروچه در بچه ها رخ دهد ممکن است به دلیل حساسیت دندان ها باشد چراکه دندان های کودک درحال رشد هستند که در این مورد ضروری است با متخصصان دندان پزشکی مشورت انجام گردد، اما در افراد بزرگسال بعضی بیماری های روانی مانند استرس، اضطراب، خستگی، مسائل روان پزشکی و... می توانند زمینه ساز دندان قروچه یا بروکسیسم باشند.

جعفری ادامه داد: درصورتی که دندان قروچه اغلب در زمان خواب فرد رخ می دهد ممکن است نوع خاصی از تشنج منجر به بروز این عارضه باشد به ویژه اگر دندان قروچه همراه با علائمی مانند قفل شدن فک، خروج کف از دهان و... باشد.

این متخصص بیماری های مغز و اعصاب در شهرکرد عنوان نمود: دلیل دقیق بروز دندان قروچه کاملا شناخته شده نیست، اما با انجام مطالعات معین شده افرادی که دچار دندان قروچه می شوند همزمان با این حالت ضربان قلب آن ها افزایش پیدا می نماید و در مغز این اشخاص نیز تغییراتی رخ می دهد، اما دلیل اصلی بروز این حالات معین نیست و استرس، افسردگی و سایر مواردی که ذکر شد عوامل زمینه ساز برای بروز دندان قروچه محسوب می شوند.

وی اضافه نمود: البته دلیل های نادر دیگری نیز برای بروز دندان قروچه بیان شده است که وجود عفونت های انگلی به ویژه کرمک در بچه ها یکی از علل است بعلاوه درصورتی که دندان قروچه به دلایل روان پزشکی مانند استرس، اضطراب و... در فرد رخ دهد باید به درمان این علل زمینه ای پرداخته گردد.

جعفری با بیان اینکه اگر دندان قروچه مکررا تکرار گردد می تواند باعث بروز سردرد، ساییدگی دندان ها و مسائل مفصل تمپورومندیبولار گردد، توضیح داد: اختلالات خواب نیز از دیگر عواملی است که می توانند زمینه ساز دندان قروچه باشند که درصورت تشخیص وجود این اختلالات در فرد ضروری است با مراجعه به کلینیک های خواب مشکل دقیق شناسایی و اقدامات لازم جهت درمان آن انجام گردد و در این صورت دندان قروچه نیز بهبود پیدا می نماید.

این متخصص بیماری های مغز و اعصاب در شهرکرد یادآور شد: با توجه به آسیبی که دندان قروچه می تواند به سیستم دندانی و مفصل فک فرد وارد کند و باعث بروز سردرد های مزمن گردد ضروری است درمان آن با سرعت بیشتری پیگیری گردد و اگر عامل زمینه سازی برای بروز دندان قروچه یافت نگردد باید از نایت گارد یا محافظ های شبانه که بین دندان ها قرار می گیرد استفاده کنیم و آسیب ناشی از دندان قروچه به دندان ها را کاهش دهیم.

منبع: فرارو

به "علل بروز دندان قروچه و راه درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل بروز دندان قروچه و راه درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید