معادن کردستان استراتژیک، غنی و ارزشمند است

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، خبرنگاران/کردستان رئیس اتاق بازارگانی سنندج، معادن ما استرتژیک، غنی و ارزشمند است، گفت: در کمترین استان های کشور سراغ داریم که همزمان معادن طلا، سنگ آهن با کیفیت، معادن مرمر ناب و باریت و غیره وجود داشته باشد.

معادن کردستان استراتژیک، غنی و ارزشمند است

کمال حسینی امروز (23 آبان) در سی و چهارمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان، با حضور معاون مالی رئیس جمهور، اظهار کرد: کردستان با 2 درصد جمعیت، 1.8 مساحت، 1.2 درآمد سرانه میانگین کشور و با کمترین جرم و جنایت جزء قانون مندترین مردم ایران هستند.

وی اضافه کرد: کردستان با توجه به موقعیت استراتیژیک و کوشش خدمت گذاران دولتی و فعالین بخش خصوصی، تامین کننده بخش عمده نیازهای حیاطی و اساسی کشور از جمله آب و گندم است.

رئیس اتاق بازرگانی سنندج، اعلام کرد: کردستان رتبه پنجم زمین های سطح زیر کشت کشور، رتبه دوم در کشت فراوری گندم و رتبه اول فراوری توت فرنگی را در کشور دارد.

حسینی مطرح نمود: در صورت تخصیص حق آبه آب از سدهای موجود استان، در حد 50 درصد میانگین کشوری برای یاری به تبدیل زمین های زیر کشت دیم به آبی، موجب افزایش درآمد سرانه تا حد میانگین کشوری می گردد.

وی با اشاره به اینکه معادن ما استرتژیک، غنی و ارزشمند است، ذکر کرد: در کمترین استان های کشور سراغ داریم که همزمان معادن طلا، سنگ آهن با کیفیت، معادن مرمر ناب و باریت و غیره وجود داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی سنندج، گفت: دارا بودن میراث فرهنگی، جاذبه های طبیعی و گردشگری، صنایع دستی منحصر به فرد و ظرفیت مناسب گردشگری سلامت از دیگر پتانسیل های کردستان است.

حسینی اعلام کرد: از جمعیت یک هزار و 600 نفری کردستان سرنوشت معیشت جمعیتی در حدود 500 هزار نفر معادل 30درصد در چهار شهرستان مرزی مبهم است و همچنین رونق صدها مجتمع تجاری توریستی با مسائل مرزی و گمرکی و تصمیمات مربوط به آن گره خورده است.

وی اعلام کرد: متاسفانه ظرفیت 230 کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان، مشترکات قومی، خویشاوندی و زبانی ما در مقابل استراتژی های مالی رقبایی همچون ترکیه کارساز نبوده و بازار اقلیم، کماکان در تسخیر مکانیسم مالی ترکیه بوده و سهم اندکی به استان و کشور ما تعلق دارد.

رئیس اتاق بازرگانی سنندج، اظهار داشت: اما امروز شرایط منطقه و نه گفتن مردم به کالاهای ترکیه ای فرصتی حیاتی برای تقویت قدرت رقابتی ما و صادرات کالاهای ایرانی و باز پس دریافت میدان مالی به نفع کشور است.

حسینی یادآور شد: فعالین مالی، مسئولان ارشد استان، نمایندگان مجلس برای ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان، بازگشایی مجدد بازارچه های مرزی همچون سیف سقز، رسمی شدن مرز سیرانبند بانه و ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق همیشه در کوششند اما تصمیم گیری در خصوص این همه ظرفیت مغتنم خارج از اختیارات استان است و مستلزم عزم جدی مسئولان در سطح ملی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "معادن کردستان استراتژیک، غنی و ارزشمند است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معادن کردستان استراتژیک، غنی و ارزشمند است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید