روابط رو به جلوی تهران-توکیو باوجود فشار کشورهای غربی

به گزارش وبلاگ کشتی گیران، کارشناس مسائل بین الملل گفت: در طول 40 سال گذشته ژاپن باوجود فشار آمریکا رابطه با تهران را در سطح مطلوبی حفظ نموده است.

روابط رو به جلوی تهران-توکیو باوجود فشار کشورهای غربی

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با ، بااشاره به نودمین سالگرد روابط تهران و توکیو، اظهار کرد: ژاپن یکی از کشور های مهم آسیایی است که همیشه نقش تاثیرگذاری در ثبات و حفظ امنیت منطقه به عهده داشته.

کارشناس مسائل بین الملل اعلام کرد: با وجود اینکه ژاپن در تحولات منطقه ای و بین المللی نقش سیاسی کمرنگی داشته و جنبه های مالی این کشور بیشتر از سایر حوزه نمایان شده ، اما به هر حال توکیو در بزنگاه ها و پیچ و خم های حوادث تاریخی نقش بسیار مثبتی ایفا کرده است.

او اضافه کرد: از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، ژاپن باوجود فشار آمریکا و بعضی کشور های غربی سعی کرده روابط خود را در سطح بسیار مطلوبی با تهران حفظ کند و تاکنون هم پیروز بوده است. تقریبا اغلب روسای جمهوری اسلامی ایران در طول 4 دهه گذشته به ژاپن سفر کردند، همچنین نخست وزیران مختلف توکیو هم سفری به تهران داشته اند. این امر نشان می دهد که روابط تعریف شده مالی ایران و ژاپن هموار مناسب بوده است.

هانی زاده گفت: اخیرا ژاپن در عرصه های سیاسی و تعاملات با ایران گام های مثبتی برداشته است. به همین دلیل می توان به سفر اخیر آبه شینزو نخست وزیر ژاپن به ایران اشاره نمود که حامل پیغامی از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به ایران بود، سفری کاملا سیاسی به شمار می آید همچنین سفر قریب الوقوع رئیس جمهور کشورمان می تواند در بهبود مناسبات توکیو و ژاپن موثر باشد.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه ژاپن در کوشش است تا حلقه اتصالی بین ایران با آمریکا و غرب برقرار کند، گفت: توکیو کشوری مورد اعتماد در جامعه جهانی به شمار می آید، چراکه در مسائل پر چالش سیاسی و امنیتی دخالت زیادی نمی کند، به همین دلیل نقش این کشور در کنترل و مهار بحران های منطقه ای و بین المللی کاملا چشمگیر است.

او با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به ژاپن، توضیح داد: به نظر می رسد سفر روحانی به توکیو می تواند یک اتفاق بسیار خوبی در سطح جهانی باشد، همچنین ممکن است که ایران پیغام هایی برای ژاپن و غرب داشته باشد بنابراین باید در انتظار این سفر و نتایج آن بمانیم.

هانی زاده ادامه داد: ژاپن در طول 90 سال گذشته چه در دوره رژیم شاهنشاهی و چه در دوره جمهوری اسلامی ایران همیشه سعی کرده که مناسبات خود را با ایران حفظ کند و در این راه هم پیروز بوده است، به همین دلیل ژاپن به لحاظ نقشی که در مهار بحران ها دارد مورد توجه جامعه جهانی بوده و در مقابل ایران هم اهمیت بسیار زیادی در حفظ روابط مالی و سیاسی خود با این کشور قائل است.

روابط ایران و ژاپن گذشته از سوابق تاریخی، با بستن یک قرارداد دوستی در سال 1308 (خورشیدی) به صورت رسمی برقرار شد و همیشه از دید مالی اهمیت ویژه ای داشته است. از یک طرف ژاپن به نفت خام و بازار ایران احتیاج دارد و از طرف دیگر کشور ما هم ژاپن را همیشه بازار عمدهٔ برای فروش نفت و تأمین کالا های صنعتی و فناوری قلمداد کرده است. پس از انقلاب اسلامی ایران، حجم مبادلات تجاری بین دو کشور، گسترش چشمگیری پیدا کرده است و در سال 2006 به مرز 3.12 میلیارد دلار آمریکا رسید.منابع دیپلماتیک از موافقت ایالات متحده با طرح ژاپن برای میزبانی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و مذاکره درباره برنامه هسته ای تهران خبر می دهند.

گفته می گردد که بر اساس هماهنگی میان ایران و ژاپن، روحانی قرار است حدود 20 دسامبر به ژاپن سفر کند و در صورتی که این سفر صورت بگیرد، این پنجمین ملاقات رؤسای جمهور ایران از ژاپن از سال دو هزار میلادی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "روابط رو به جلوی تهران-توکیو باوجود فشار کشورهای غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روابط رو به جلوی تهران-توکیو باوجود فشار کشورهای غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید